نقش کارگزینی در شرکت و تکنیک‌هایی برای مدیریت منابع انسانی

کارگزینی در شرکت‌ها جزو مهم ترین بخش به حساب می‌آید. عملکرد درست این بخش باعث می‌شود که اهداف شرکت به ثمر برسد.

نقش کارگزینی در شرکت چیست؟

چند تکنیک برای مدیریت بهتر منابع انسانی

پیوسته با افراد سازمان ارتباط برقرار کنید

برقراری ارتباط مناسب برای هر شغلی لازم است. اما افرادی که در بخش کارگزینی کار می‌کنند باید به این موضوع بیشتر بپردازند. شما باید پیوسته با اعضای تیم خود و دیگر بخش‌های شرکت ارتباط برقرار کنید تا مطمئن شوید همه چیز درست پیش می‌رود. برگزاری جلسات پیوسته برای حفظ ارتباط با افراد سازمان به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید مشکل سازمان شما چیست و چه باید بکنید.

به نظم اهمیت بدهید

اهمیت دادن به نظم یک توصیه کلی محسوب می‌شود اما شما به عنوان فردی که در بخش کارگزینی مشغول به فعالیت هستند باید به آن توجه کنید. هر روز نیم ساعت از زمان خود را به مرتب کردن محیط کاری و فضای کاری دیجیتال خود اختصاص دهید. برنامه‌هایتان را منظم و مرتب کنید. مطمئن شوید که به بهترین شکل ممکن زمان خود را مدیریت می‌کنید.

محکم و جدی و با انصاف برخورد کنید

شما به عنوان فردی که مدیریت منابع انسانی شرکت را بر عهده دارد باید بتوانید اختلافات بین افراد سازمان را حل و فصل کنید. باید مسائل و مشکلات مربوط به کارکنان شرکت را حل کنید تا شرکت به اهداف خود برسد. شما باید بین این دو طرز فکر که باید اهداف شرکت به تحقق بپیوندد و باید به کارکنان شرکت به عنوان یک انسان نگاه کنید، تعادل ایجاد کنید.

فرقی نمی‌کند که کدام یک از اعضای شرکت تخلف کرده است. چه یک کارمند پایین رتبه تخلف کند، چه یک مدیر بالارتبه این کار را انجام دهد، شما باید طوری افراد سازمان را مدیریت کنید که بر خلاف سیاست‌ها و خط مشی‌های شرکت رفتار نکنند.

نسبت به شنیدن افکار دیگران باز برخورد کنید

اگرچه که شما باید جوری منابع انسانی را مدیریت کنید که سیاست‌های شرکت اجرا شود، اما نیازی نیست که متعصبانه برخورد کنید. لازم است که نظر و اندیشه اعضای شرکت را درباره وضعیت کاری خودشان بشنوید و اگر انتقادی دارند، به حرفشان گوش کنید. حتی اگر با نظر آن‌ها مخالف هستید، نباید طوری برخورد کنید که نتوانند نظر خود را با شما درمیان بگذارند. گاهی لازم است که بازخوردهایی از افراد شرکت بگیرید و بر طبق آن سیاست‌های شرکت را به روزرسانی کنید.

واضح برخورد کنید

واضح و شفاف بودن یکی از ویژگی‌های کلیدی است که هر مدیر منابع انسانی باید در خود ایجاد کند. شما باید حرف خود را رک و راحت به افراد سازمان انتقال دهید.

با نحوه کار و تخصص شرکت آشنا شوید و بدانید نقش و عملکرد هر تیم چیست

بدین شکل شما می‌توانید دیدگاه کلانی نسبت به موقعیت شرکت کسب کنید. در نتیجه برای شما مشخص می‌شود که هر فرد درسازمان چگونه با افراد دیگر در ارتباط است و هر تیم چطور با تیم‌های دیگر تعامل دارد. این درک کلان به شما کمک می‌کند تا در مواقع ضروری تصمیمات به جا و مناسبی بگیرید. همچنین بهتر متوجه ریشه مشکلات و تاثیر آن ها در روند کار می‌شوید و بهتر می‌توانید آن را حل کنید.

از امکانات فضای مجازی برای ساختن شبکه ارتباطی خود استفاده کنید

فعال بودن در شبکه‌های مجازی باعث می‌شود که ارتباطات جدی و اطلاعات به روزی به دست آورید. بهتر است که یک حساب کاربری در شبکه مجازی توییتر باز کنید و ایده‌ها و راهکارهای بعضی از مدیران کارگزینی را دنبال کنید. می توانید پیج افراد زیر را دنبال کنید:

اگر می‌خواهید بدانید که نظر دیگران درباره شرکت شما چیست، می‌توانید از ابزاری مانند BuzzSumo استفاده کنید. این نرم افزار به شما کمک می‌کند تا بهترین محتوا را برای موضوع مورد نیازتان پیدا کنید.

برنامه‌های خود را پیوسته ثبت کنید

برای رسیدن به موفقیت در بخش کارگزینی باید کارها و برنامه‌های ضروری را یادداشت کنید. شما به عنوان مدیر منابع انسانی باید بتوانید به افراد سازمان دستورالعمل‌های مشخصی بدهید تا آن ها با رعایت آن به کارآیی بالایی دست پیدا کنند. اگر برای رسیدن به اهداف سازمان برنامه ریزی دقیق و با جزئیاتی کرده‌اید، هنگام بروز مشکل متوجه می‌شوید که چه کسی چه کاری را مطابق برنامه انجام نداده است.

افرادی را استخدام کنید که از شما بهترند

یکی از نکات مهم در مدیریت منابع انسانی استخدام فرد ماهر و با تجربه است. باید فردی را استخدام کنید که از آنچه شما نیاز دارید بهتر است و می‌تواند با دیگر اعضای تیم به راحتی ارتباط برقرار کند. اگر شما فرد با تجربه‌ای را استخدام کنید که از شما هم بهتر است، نه تنها نیاز سازمان برای داشتن چنین فردی برآورده شده است، بلکه اعضای دیگر تیم می‌تواند از تخصص و تجربه او به نحو احسن استفاده کنند. 

اگر می‌خواهید در کارگزینی عملکر خیلی خوبی از خود نشان دهید، باید در هنگام استخدام فرد جدید به این نکته توجه کنید: آیا او می‌تواند با دیگر اعضای تیم به خوبی تعامل کند یا خیر؟ حتی اگر او تخصص و تجربه خیلی خوبی دارد، شما باید توجه کنید که نحوه ارتباط برقرار کردن او با بقیه اعضای تیم چگونه است.

افراد سازمان خود را به خوبی بشناسید و آن‌ها را بفهمید

وظیفه فردی که مدیریت منابع انسانی سازمان را برعهده دارد این است که بتواند با اعضای سازمان همدردی کند و طوری برخورد کند که دیگران متوجه شوند او آن‌ها را درک می‌کند. خیلی خوب است که از زندگی کارمندان خود آگاه شوید، بدانید نقاط ضعف و قدرت آن‌ها چیست، چه چیزهایی برای آن‌ها رضایت بخش است و چه کا‌رهایی اذیتشان می‌کند. برای اینکه بتوانید کارآیی کارکنان شرکت را افزایش دهید باید این اطلاعات اولیه را درمورد آن‌ها بدانید. کارگزینی بخشی است که می‌تواند باعث افزایش کارآیی تک تک افراد سازمان شود و در نتیجه به سازمان برای رسیدن به اهدافش کمک کند.

منابع:

https://www.process.st/hr-management-tips/

https://www.entrepreneur.com/article/312894