فرهنگ کاری چیست؟ (و چرا دانستن جواب این سوال مهم است؟)


فرهنگ کاری یا فرهنگ سازمانی، مفهومی ست در دانش مدیریت که آشنایی با آن برای کارفرمایان و کارمندان به یک اندازه ضروری است.

به طور کوتاه، فرهنگ سازمانی به معنی ارزش‌ها، رفتارها و بینش مشترکی است که محیط یک سازمان را می‌سازند. اما هر یک از این سه فاکتور، جای بحث و بررسی دارند.

ارزش‌های یک سازمان، پایه و اساس تعاملات کارکنانش با یکدیگر است. در شرکتی که در آن عاملیت یک ارزش به شمار رود، آزادی عمل کارمندان، دپارتمان‌ها و رهبران زیاد است و تصمیماتِ کاری آن‌ها و ارتباط‌شان با یکدیگر تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرند.

اما ارزش تنها یکی از اجزای متشکله فرهنگ کاری است تا زمانی که رفتار کارکنان کمپانی بازتاب دهنده ی ارزش‌های تعیین شده توسط رهبران نباشد، نمی‌توان این مفهوم را به طور موثر به کار گرفت.

سومین فاکتور، بینش مشترکی است که اعضای یک کمپانی باید نسبت به طبیعت و هویت کسب و کارشان داشته باشند. بدون وجود آن، همکاری میان اعضا برای رسیدن به هدفی مشترک سخت خواهد شد. وجود بینش، هم برای کمپانی جای رشد باز می‌کند و هم به کارمندانش در گرفتن تصمیماتی که در راستای منفعت کمپانی است، کمک می‌کند.

به‌عنوان رهبر یا مدیر، با داشتن شناخت روشن و تعریف درستی از ارزش‌ها، رفتارها و بینش مشترک اعضای سازمان‌تان، نه تنها هویت منحصر به فرد کمپانی خود را از رقبای خود متمایز می‌کنید، بلکه موفق به جذب نیروهایی خواهید شد که ارزش‌های مشترک و طرز فکر مشابهی با شما دارند. تلاش برای جذب استعدادهای برتر و یا استخدام نیروهایی که از هویت کمپانی شما بی‌خبرند و یا با ارزش‌های شما همذات پنداری نمی‌کنند اغلب بی نتیجه است، زیرا همکاری طولانی مدت با آنان و زنده نگه داشتن انگیزه را درشان به شدت سخت می کند. حال آنکه ارزش‌های مشترک خود به انگیزه‌ی کاری برای کارمندانتان بدل می‌شود و آن‌ها در فراز و فرودهای کاری کنار شما نگه خواهد داشت.

رهبران با ساختن فرهنگ کاری درست و کارمندان با شناخت و پیروی از آن، نه تنها عملکرد را بهبود خواهند بخشید که رقابت سالم را نیز تشویق خواهند کرد. فرهنگ کاری سطح رضایت و خشنودی کارمندان را تعیین می‌کند و میزان تعهد آنان به کار را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

عواملی چون نوع ارتباط میان رهبران و کارمندان، سیستم مدیریتی و شیوه‌های دستیابی به اهداف، آداب محل کار، سیاست‌ها و تفکرها و ماموریتی که برای سازمان تعریف شده همگی بر فرهنگ کاری یک شرکت اثر گذارند.

فرهنگ کاری، به دست گرفتن سکانِ کسب و کارتان کمک می‌کند و به شما قدرت عبور از دل طوفان را می‌بخشد، اما تغییر دادن آن با تصمیم‌های ناگهانی و تحمیلی ممکن نیست. همان‌طور که گفته شد، فرهنگِ سازمان شما به مثابه‌ی هویت سازمان‌تان است. شکل گرفتنش مدت مدیدی به طول انجامیده است و تغییر آن نیز، به آرامی و با ایجاد تغییرات کوچک اما موثر قابل دستیابی است.