6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت اول)

شیوع ویروس کرونا در سال 2019 بر زندگی همه مردم جهان تاثیر گذاشت و اقتصاد دنیا را شدیدا دچار دگرگونی کرد. به همین دلیل است که همه افراد با هر شغل و تخصصی که داشتند، این تغییرات را به وضوح در حوزه‌های شغلی‌شان احساس کردند. این تغییرات سریع، بسیاری از اصول کاری رایج در دنیا را هم متحول کرد. بنابراین به نظر می‌رسد که در زندگی شغلی با ابهام‌های بیشتری مواجه هستیم و خیلی زود باید بتوانیم پا به پای تغییرات پیش برویم تا از بازار کار عقب نمانیم. 

اگر شما هم جز کسانی هستید که دنبال کار می‌گردند یا می‌خواهند شغل‌شان را تغییر دهند، بهتر است موارد زیر را بدانید تا با تغییراتی که در سال 2021 در بازار کار اتفاق افتاده است بیشتر آشنا شوید:

1.روش‌های قدیمی استخدام کردن دیگر جواب نمی‌دهند

در سال‌های گذشته، معمولا در اواخر زمستان (در ایران در بهار و تابستان) و در پاییز شاهد موج استخدام‌ها بودیم و  استخدام‌ها در تابستان کمتر اتفاق می‌افتادند اما به نظر می‌رسد در سال 2021 اینطور نباشد. یک مشاور شغلی در این‌باره می گوید:«دیگر نمی‌توانیم به الگوهای استخدامی گذشته متکی باشیم. برای صنایعی که تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته‌اند سیری نزولی  پیش‌بینی می‌شود تا بتوانند با شرایط بحران سازگار شوند.» نکته امیدبخش اینجاست که او انتظار دارد تا با افزایش واکسیناسیون‌ها در نیمه دوم ماه، استخدام‌ها دوباره افزایش پیدا کنند و محدودیت‌های سفر و روابط اجتماعی برداشته شوند.  

چطور با این شرایط سازگار شوید:

2.صنایع کلیدی رونق خواهند گرفت

روند استخدام ممکن است بسته به صنعت و اندازه شرکت متفاوت باشد. شرکت‌های بزرگ‌تر در صنایعی مانند تکنولوژی و مواد بهداشتی، جریان نقدی پر رونق‌تری دارند و ممکن است در ابتدای سال استخدام داشته باشند، در حالی که کسب و کارهای کوچک تر یا صنایعی که تحت تاثیر آن‌ها هستند، مانند خدمات و مهمان‌داری که تحت تاثیر شیوع کرونا هم قرار گرفته‌اند، ممکن است استخدام‌ها را تا تابستان به تعویق بیندازند. 

این بدین معناست که در سال 2021 بهتر است از محدوده امن صنعت همیشگی‌تان خارج شوید یا جهشی در حرفه‌تان ایجاد کنید؛ به خصوص اگر می‌خواهید شانس موفقیت‌تان را در کار پیدا کردن افزایش دهید یا به فکر تغییر شغل هستید. 

چطور با این شرایط سازگار شوید:

3.کارهای موقتی، فریلنسری و قراردادی افزایش خواهند یافت

وقتی اقتصاد بی‌ثبات می‌شود، شرکت‌ها عموما به دنبال متخصصانی می‌گردند که پروژه‌ای کار می‌کنند و برای استخدام کردن محتاط می‌شوند. از طرف دیگر شرکت‌ها هم نباید با کمبود نیرو مواجه باشند و باید کارها را به سرانجام برسانند. این بدین معناست که بسیاری از آگهی‌های شغلی که می‌بینید، مربوط به کارهای موقتی، فریلنسری و قراردادی هستند. در حالی که آزادی عمل و تنوع کارهای موقتی برای بعضی از افراد جالب است، ممکن است به خاطر بی‌ثبات بودنش برای بعضی دیگر اضطراب‌آور باشد. به عبارت دیگر، کارهای موقتی مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. 

چطور با این شرایط سازگار شوید:

ادامه این مطلب را اینجا بخوانید.  


منبع:

https://www.themuse.com/advice/job-search-trends-tips-2021