مسیر شغلی چیست؟

مسیر شغلی زنجیره‌ای از مشاغلی است که افراد تجربه می‌کنند و اهداف شغلی کوتاه مدت و بلند مدت‌ را در بر می‌گیرد. برخی افراد مسیر شغلی‌شان را در یک زمینه خطی و فقط در یک شغل به خصوص دنبال می‌کنند، در حالی که برخی دیگر برای دستیابی به اهداف شغلی یا شخصی خود به طور دوره‌ای حوزه فعالیت‌شان را تغییر می‌دهند.

ما در ادامه انواع و نمونه‌هایی از مسیرهای شغلی و چگونگی توسعه مسیر شغلی را مرور خواهیم کرد.

مسیر شغلی چیست؟

مسیر شغلی مجموعه‌ای از مشاغل است که به شما کمک می‌کند تا به سمت اهداف و مقاصدتان پیش بروید.

مسیر شغلی شما شامل مشاغلی است که برای رسیدن به هدف نهایی شغلی خود به آن‌ها نیاز دارید، اما برخلاف آن‌چه ممکن است تصور کنید، نیازی نیست که یک خط مستقیم شغلی را دنبال کنید.

در واقع، برای صعود از نردبان شغلی هیچ طرح و برنامه‌ای وجود ندارد. در نگاه سنتی، مسیرهای شغلی به شکل رشد عمودی در نظر گرفته می‌شوند، یعنی شما به عنوان برنامه‌نویس کار خود را شروع می‌کنید و با همان عنوان شغلی در سازمان‌تان ارتقا پیدا می‌کنید یا در سازمان قدرتمندتری استخدام می‌شوید، اما همیشه برنامه‌نویس باقی خواهید ماند. در حالی که در نگاه‌های جدید، مسیر شغلی می‌تواند به شکل حرکت جانبی در صنایع و عنوان‌های مختلف شغلی پیش برود.

در آماری که اداره کار آمریکا در سال 2019 منتشر کرد، مشخص شد کسانی که بعد از جنگ جهانی دوم به دنیا آمده بودند(بین سال‌های 1946 تا 1964) در سنین 18 تا 52 سالگی به طور میانگین 3/12 شغل عوض کرده‌اند. در دنیای امروز، تغییر شغل بسیار رایج است و گاهی شامل تغییر عنوان‌های شغلی مختلف در صنایع مختلف می شود. برخی از مسیرهای شغلی فراز و نشیب‌های زیادی دارند و حتی بعضی‌ از افراد ممکن است در مسیر شغلی‌شان پسرفت هم داشته باشند؛ به این شکل که ممکن است از سازمان خود درخواست کنند تا به موقعیت شغلی دیگری منتقل شوند که مسئولیت و استرس کمتری داشته باشد؛ یا ممکن است افرادی حاضر باشند در شرکت‌هایی مشغول به کار شوند که به کار کردن در آن علاقه زیادی دارند اما تنها موقعیت‌های شغلی موجود آن، موقعیت‌های سطح پایینی باشند.

نکته:

اگر فکر می‌کنید در مرحله‌ای از مسیر شغلی‌تان گیر کرده‌اید و برای انتخاب کردن مطمئن نیستید، با یک مشاور شغلی صحبت کنید. یک مشاور شغلی باصلاحیت می‌تواند به شما کمک کند اهداف‌تان را روشن، و گزینه‌های پیش رو را بررسی کنید. 

انواع مسیرهای شغلی

مسیر شغلی معمولاً مسیری در یک صنعت یا در یک سازمان است. به عنوان مثال، اگر هدف شما این است که مدیر یک مدرسه شوید، به عنوان یک معلم کارتان را شروع می‌کنید و سعی می‌کنید در حین تدریس فعال باشید و اعتبار زیادی کسب کنید. ممکن است در قدم بعدی ناظم شوید و بعد از گذشت مدتی، از طرف اداره آموزش و پرورش به عنوان یک مدیر باتجربه و لایق، برای به دست گرفتن مدیریت یک مدرسه انتخاب شوید.

برخی از سازمان‌ها به شما کمک می‌کنند تا مسیر شغلی خود را به عنوان بخشی از فرایند توسعه کارمندان پیش ببرید. در این حالت، شما و سرپرست‌تان یا یک نماینده منابع انسانی در مورد پیشرفت شغلی خود در سازمان گفتگو می‌کنید. این بحث ممکن است به عنوان بخشی از روند ارزیابی عملکرد انجام شود. برای احراز صلاحیت شما برای نقش‌های بعدی در مسیر شغلی شما، ممکن است آموزش‌های ضمن خدمت یا تکالیف شغلی اضافی نیز برنامه‌ریزی شود.

در نهایت، مسیر شغلی شما به ارزش‌های شغلی و اهداف شخصی شما بستگی دارد. اگر به دنبال دستیابی به درآمد بالاتر، مزایای بیشتر و یا افزایش رضایت شغلی باشید، ممکن است صنعتی که در آن کار می‌کنید را تغییر دهید. یا این که ممکن است به خاطر مراقبت از خانواده یا ادامه تحصیل، کاملاً از مسیر شغلی‌تان فاصله بگیرید.

مثال‌هایی از مسیر شغلی

منابع انسانی: دستیار منابع انسانی- دستیار حقوق و مزایا- کارشناس حقوق و مزایا- دستیار مدیر منابع انسانی- مدیر منابع انسانی
مهندسی: مهندس تازه کار- مهندس ارشد- مدیر پروژه- مهندس مشاور
ارتباطات: دستیار روابط عمومی- نماینده روابط عمومی- دستیار مدیر روابط عمومی- مدیر ارتباطات

الزامات مسیر شغلی

بعضی افراد مسیر شغلی‌ای دارند که از قبل به دقت برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند، در حالی که سایرین ممکن است همان طور که اهداف و ترجیحات‌شان تغییر می‌کند، شغل‌شان را هم تغییر دهند. هر دو این رویکردها (یا ترکیب‌شان) می‌تواند موفقیت آمیز باشد. در ادامه، چند راه برای موفقیت در مسیر شغلی آورده شده است:

از طرف دیگر، مراجعه به یک مشاور شغلی نیز می‌تواند به شما کمک کند به بهترین شکل برای مسیر شغلی‌تان برنامه‌ریزی کنید.

حالا که با مسیر شغلی بهتر آشنا شدید، می‌توانید به تجارب‌تان نگاهی بیندازید و آن‌ها را بررسی کنید. برای ما و دوستان‌تان بنویسید که شما چه نوع مسیر شغلی را در پیش گرفته‌اید؟


منبع:

https://www.thebalancecareers.com/career-path-definition-with-examples-2059765