چطور از ارزش‌های شغلی‌تان آگاه شوید؟

وقتی می‌خواهید کاری را شروع کنید یا شغل‌تان را تغییر دهید، ارزش‌های شغلی شما یکی از مهم‌ترین عواملی هستند که راه را به شما نشان می‌دهند. به همین ترتیب، زمانی که بخواهید در شرکتی استخدام شوید این ارزش‌ها به شما کمک می‌کنند تا بهتر تصمیم بگیرید.

ارزش‌های شغلی شما نشان می‌دهند که چه چیزی در کار برای شما مهم و معنی‌دار است.

از یک شغل چه می‌خواهید؟

افراد در شغل خود به دنبال چیزهای مختلفی هستند. برخی به دنبال اعتبار می‌گردند، در حالی که دیگران به دنبال انجام دادن کارهای خلاقانه‌اند، و برخی هم ساعت‌های کاری انعطاف‌پذیر و استقلال می‌خواهند. کسب درآمد بالا و ملاقات و تعامل با مردم هم می‌تواند در لیست ویژگی‌های مطلوب یک شغل باشد. البته، شانس پیشرفت در زمینه شغلی هم یک عامل مهم است که باعث می‌شود مردم شغلی را انتخاب کنند.

همانطور که مشاهده می‌کنید، این ارزش‌ها از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است. آن‌چه برای یک شخص مهم است ممکن است برای شخص دیگری بی‌معنا باشد. بنابراین، ضروری است که ترکیب منحصر به فرد سیستم ارزش‌هایتان را به خوبی بشناسید.

به محض این که متوجه شوید برای چه چیزی ارزش قائل هستید، به این سئوال که انجام دادن چه کاری در شما انگیزه ایجاد می‌کند به بهترین شکل پاسخ خواهید داد، در نتیجه می‌توانید برای انتخاب شغل از این آگاهی به بهترین شکل استفاده کنید.

 رضایت شغلی

بعضی از مشاوران شغلی معتقدند که مهم‌ترین عامل در ارزیابی گزینه‌های شغلی باید این نکته باشد که آن شغل چقدر ارزش‌های ما را برآورده می‌کند.

این مشاوران شغلی عقیده دارند که کارهایی که با ارزش‌های ما همراستا هستند، برای ما معنادارتر خواهند بود و احتمال بیشتری دارد که بخواهیم برای سرآمد شدن در آن نقش شغلی و دستیابی به موفقیت در آن سرمایه گذاری کنیم. بیشتر مشاوران شغلی توصیه می‌کنند که هنگام انتخاب شغل، ویژگی‌های شخصیتی، علایق و توانایی‌ها همراه با ارزش‌ها در نظر گرفته شوند.

ارزش‌هایتان را شناسایی کنید

یکی از راه‌های شناسایی ارزش‌های شغلی این است که به لیستی از مثال‌ها نگاه کنید و میزان اهمیت هر یک از موارد را در خودتان ارزیابی کنید. به هر کدام از ارزش‌ها بر حسب اهمیتی که برای شما دارند، بین 1 تا 10 نمره بدهید. بعد، بین 6 تا 10 ارزشی را که بالاترین نمره را گرفته‌اند انتخاب، و بررسی کنید. این ارزش‌ها همان‌هایی هستند که هنگام بررسی پیشنهادات شغلی باید مد نظر داشته باشید.

لیست ارزش‌های شغلی

بعضی از ارزش‌هایی که در کار یا حرفه‌تان می‌خواهید و نیاز دارید، احتمالاً شامل ویژگی‌ها و فرصت‌هایی است که زندگی شما را از نظر عاطفی و فکری بهبود می‌بخشد. هنگام دستیابی به این ارزش‌ها به عنوان بخشی از شغل‌تان، ممکن است احساس کنید با چالش‌ها روبه‌رو می‌شوید، شغل‌تان برایتان الهام‌بخش است و در نتیجه، احساس رضایت کنید.

بعضی از ارزش‌های شغلی بیشتر مربوط به محیط کاری و شرایطی است که قسمت زیادی از ساعات روز خود را در آن می‌گذرانید و در آن کار می‌کنید.

اگرچه این ارزش‌ها ممکن است برای شما رضایت عاطفی چندانی به دنبال نداشته باشند، اما به دلیل این که برایتان امنیت شغلی فراهم می‌کنند، می‌توانند زندگی کاری شما را آسان‌تر کنند.

برخی از ارزش‌های شغلی در ادامه آورده شده‌اند:

اگر دنبال کار می‌گردید، می‌توانید از این لیست استفاده کنید تا در مورد مشاغل یا موقعیت‌های شغلی مختلف ایده‌پردازی کنید و با آگاهی از ارزش‌هایتان وارد شغل مطلوب خود شوید.

بهره گرفتن از مشاوره شغلی نیز به شما کمک می‌کند تا ارزش‌هایتان را بیشتر بشناسید و با اطمینان بیشتری در مسیر شغلی خود پیش بروید. 

کدام یک از این موارد ارزش‌های شغلی شما هستند؟

منبع:

https://www.thebalancecareers.com/what-are-career-values-with-examples-2059752