11 نکته‌ اساسی برای ارسال رزومه به صورت حرفه‌ای

این مقاله را بشنوید

00:00:00

11 نکته‌ اساسی برای ارسال رزومه به صورت حرفه‌ای

برای ارسال رزومه خود و پیدا کردن یک شغل خوب ساعت‌ها رزومه نویسی کرده و بارها چیزی که نوشته‌اید را بازنویسی کرده‌اید. احتمالا برای شغل‌های مختلفی که می‌خواهید نسبت به استخدام شدن در آن اقدام کنید رزومه متفاوتی دارید. اما برای شغلی که بیش از ۲۵۰ نفر متقاضی دارد نوشته شما باید چگونه باشد تا مورد توجه کارفرمایان قرار گیرد و با اولین نگاه آن را کنار نگذارند.

امروزه خیلی از شرکت‌های جهانی از یک سیستم هوشمند ATS برای ارزیابی اولیه متقاضیان استخدام استفاده می‌کنند. این نرم افزار کلید واژه‌ها و عبارات مربوط به شغل را در رزومه‌های ارسال شده جستجو می‌کند و فقط آنهایی را که خوب تشخیص دهد به دست مدیر استخدام انسانی می‌رساند. در این صورت شما در زمان ارسال رزومه باید آن را هم برای سیستم‌های ATS و هم مدیر استخدام شرکت بهینه‌سازی کنید. آگهی های شغلی

خبر خوب این که نیازی به طراحی فانتزی رزومه ندارید و با رعایت این نکات یازده ‌گانه‌ای که گفته می‌شود می‌توانید مطمئن باشید که نوشته ارسالی شما می‌درخشد و یک کار خوب به دست می‌آورید.

کوتاه بنویسید

 به طور معمول یک صفحه برای نشان دادن اینکه شما مهارت، تجربه و دانش لازم را برای به دست آوردن این شغل دارید کافی است. اگر در کوتاه کردن رزومه خود مشکل دارید، پروژه‌های شبیه به هم را ترکیب کنید و تجربه‌های کاری که بیش از ده سال از آن گذشته است را حذف کنید.

مشخصا برای این شغل بنویسد

ارسال رزومه به یک شرکت مستلزم آن است که مهارت‌ها، تجارب و دستاوردهای مربوط به آن شغل را در نوشته خود بیاورید اما باید از آوردن جزئیات نامربوط خودداری کنید. 

سعی نکنید هر چیزی را در رزومه خود وارد کنید، فقط مواردی را در رزومه خود بگنجانید که نشان دهد شما بهترین گزینه برای آن شغل هستید.

خوانایی متن خود را بالا ببرید

در صورتی که برای یک شرکت معتبر خارج از کشور رزومه ارسال می‌کنید و قرار است با نرم‌افزار ATS رزومه شما را پایش کنند، بهتر است از نمودارها، جدول و تصاویر استفاده نکنید تا نرم‌افزار به خوبی بتواند اطلاعات وارد شده را پردازش کند.

از فونت‌های ساده‌ای مانند Arial، Times new Roman یا Helvetica استفاده کنید. احتمال دارد فونت‌هایی که زیاد شناخته شده نیستند، توسط این نرم‌افزار خوانده نشوند. این فونت‌ها برای مدیر استخدام انسانی نیز خواناتر هستند. 

از تیترهای مناسب برای هر بخش از رزومه استفاده کنید و آن‌ها را به صورت بولد شده، با حروف اول بزرگ و با رنگ متفاوت بنویسید.

از کلمات جادویی استفاده کنید

در تنظیم تیترها و نوشتن رزومه از کلمات کلیدی استفاده کنید که برای آن شغل اهمیت دارند و شناخته شده هستند. به این صورت برای افرادی که مسئول استخدام هستند راحت‌تر خواهد بود تا شایستگی شما را تشخیص دهند. اگر آن شرکت از نرم‌افزار هم برای جداسازی رزومه‌ها استفاده می‌کند نوشته شما بتواند فیلترهای اعمالی ATS را با موفقیت پشت سر بگذارد.

برای پیدا کردن این کلمات کلیدی باید توضیحات شغلی را که متقاضی آن هستید بخوانید و ببینید از چه کلماتی برای توصیف مهارت‌های شما استفاده شده است. در بخش وظایف و توانایی‌های توضیحات شغل دقت بیشتری داشته باشید تا با کلمات کلیدی مورد استفاده آشنا شوید. سایت‌های اینترنتی و ابزارهای آنلاین نیز مانند Jobscan، سایت طراحی هدفمند رزومه و SkillSyncer می‌توانند تعدادی از کلمات کلیدی مورد نیاز را در اختیارتان قرار دهند.

به جای هدف تک کلمه‌ای از یک عبارت استفاده کنید

اگر در ارسال رزومه هدف خود از رفتن به شرکت را در قالب یک یا دو کلمه کوتاه بیان کرده‌اید به جای آن از یک جمله کوتاه استفاده کنید. هدف جهت‌گیری شما را نشان می‌دهد ولی با عبارات می‌توانید به استخدام کنندگان بگویید با استخدام شما چه ارزشی به شرکت افزوده می‌شود. ثبت آگهی

کاربرد جملاتی که نشان دهنده تاثیر شما باشد

به جای آنکه بگویید در چه پروژه‌هایی مسئولیت داشته‌اید از عباراتی مانند اجرای، ساخت، برنامه‌ریزی، افزایش، تحویل، طراحی، جهت دادن به، آموزش، پیش‌بینی و تکمیل یک پروژه یا وسیله که انجام داده‌اید استفاده کنید. اینکه وظایف روزانه شما در کارهای قبلی چه بوده است زیاد مهم نیست، مهم این است که شما از طریق انجام آن وظایف چه دستاوردهایی برای سازمان داشته‌اید.

همه چیز را کمی کنید

با کمک اعداد یا درصدها نشان دهید که چقدر در موقعیت‌های قبلی خود تاثیرگذار بوده‌اید. استخدام کنندگان از این طریق می‌توانند آن چه را که شما در موقعیت‌های کاری قبلی انجام داده‌اید را تصور کنند. باید بتوانید نشان دهید چقدر برای شرکت مزیت دارید. به طور مثال شما می توانید به جای این که بگویید: ایجاد گزارش وضعیت ماهیانه مشتریان، از جمله ایجاد گزارش‌های ماهیانه برای ۲۵ تا ۳۰ نفر از مشتریان برای اطمینان از ارتباط به موقع، استفاده کنید.

از کلیشه‌ها بپرهیزید

قبل از ارسال رزومه دقت کنید که عبارات کلیشه‌ای که در همه رزومه‌ها از آن استفاده می‌شود را به کار نبرده باشید. به یاد داشته باشید تکرار زیاد این عبارات باعث شده است که دیگر هیچ مفهومی را منتقل نمی‌کنند. به جای آن می‌توانید به روش کمی دستاوردهای خود را ارائه دهید و مهارت‌های خود را با عدد بیان کنید.

عباراتی مانند آشنایی با ... و تسلط کامل بر ... جزء عبارات کلیشه‌ای محسوب می‌شوند و معانی واقعی خود را از دست داده‌اند.

کارهای پاره وقت خود را نیز ذکر کنید

اگر در دوره‌های قبلی کارهای پاره وقت، دورکاری انجام داده‌اید یا سابقه کار داوطلبانه را دارید آن را نیز در رزومه‌ای که نوشته‌اید وارد کنید. در صورتی که کارهایی که انجام داده‌اید کوتاه مدت بوده است بهتر است آنها را در رزومه خود نیاورید.

ذکر جوایزی که به دست آورده‌اید و کارهای داوطلبانه که در طول چند سال اخیر بوده می‌تواند در به چشم آمدن رزومه شما موثر باشد. البته این موارد باید به مربوط به کاری باشد که درخواست استخدام در آن را دارید و به صورت خلاصه بیان شود.

یک فرمت مناسب رزومه پیدا کنید

برای ارسال رزومه برای یک فرصت شغلی شما می‌توانید به صورت دستی فرمت رزومه را با ابزارهای مایکروسافت تنظیم کنید یا از قالب‌های آماده موجود در اینترنت یا ورد استفاده کنید. سرچ کنید و چندین نوع قالب مختلف رزومه را ببینید و برای نوشتن رزومه خود از بهترین‌ها که توانایی‌های شما را به خوبی نشان دهد استفاده کنید.

افزودن راه‌های ارتباطی

یکی از اصول رزومه نویسی افزودن راه‌های ارتباطی مختلف خودتان از جمله ایمیل، شماره تلفن همراه و اکانت شبکه‌های اجتماعی برای تماس شرکت با شما است. اگر بهترین رزومه را داشته باشید ولی شرکت نتواند با شما تماس بگیرد، امکان استخدام شما وجود نخواهد داشت.

دوست داریم نظر شما رو هم در رابطه با این مقاله بدونیم :)

آخرین آگهی های شغلی

بازاریاب تلفنی پلاک پارت
بازاریاب حضوری پلاک پارت
انباردار پلاک پارت
کارگر فنی انبار پلاک پارت
کارگر خط تولید شرکت پرشین صنعت بهاستان
کارگر خدمات فراورده های گوشتی آندره
کارگر خط تولید فراورده های گوشتی آندره
پایه حقوق وزارت کار در سال 1403 (ویرایش 29  اسفند 1402)
23 اسفند 1402

پایه حقوق وزارت کار در سال 1403 (ویرایش 29 اسفند 1402)

در این متن، به بررسی حقوق و دستمزد پایه در سال 1403، و مقایسه آن با پایه حقوق سال 1402 خواهیم پرداخت.


مطالعه بیش‌تر
ثبت بیمه بیکاری در سامانه روابط کار و مدارک لازم
24 آبان 1402

ثبت بیمه بیکاری در سامانه روابط کار و مدارک لازم

بیمه بیکاری، یک نظام حمایتی است که توسط سازمان تامین اجتماعی ارائه می‌شود تا افرادی که به دلایلی از شغل خود اخراج شده‌اند یا بیکار شده‌اند، تأمین مالی شوند. هدف از این نوع بیمه ایجاد امنیت مالی برای افراد بیکار است.


مطالعه بیش‌تر
آزادسازی مدرک تحصیلی از طریق کاریابی
21 آبان 1402

آزادسازی مدرک تحصیلی از طریق کاریابی

آزادسازی مدرک تحصیلی توسط کاریابی فرآیندی است که در آن دانش‌آموختگانی که از دانشگاه‌های دولتی تحصیل رایگان دریافت کرده‌اند، می‌توانند اصل مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه محل تحصیل‌شان دریافت کنند.


مطالعه بیش‌تر
انتخاب و طراحی مسیر شغلی مناسب
27 بهمن 1401

انتخاب و طراحی مسیر شغلی مناسب

یافتن یک مسیر شغلی مناسب و طراحی کردن آینده حرفه‌ای خود از مهمترین تصمیماتی است که برای یک فرد در زندگی اتفاق می‌افتد. انتخاب شغل مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا به زندگی شغلی و شخصی موفق‌تری برسید.


مطالعه بیش‌تر
چگونه از رزومه ساز برای ساخت یک رزومه درخشان استفاده کنیم
29 تیر 1401

چگونه از رزومه ساز برای ساخت یک رزومه درخشان استفاده کنیم

رزومه ساز یک ابزار ضروری برای اقدام در بدست آوردن شغل مورد نظر است. ساخت این رزومه هر قدر باکیفیت و حرفه‌ای انجام شود و شامل موارد قابل توجه‌ای از تجارب باشد، احتمال موفقیت متقاضی شغل را برای استخدام بالا می‌برد.


مطالعه بیش‌تر
نکاتی مهم برای نوشتن یک رزومه ایده آل
21 تیر 1401

نکاتی مهم برای نوشتن یک رزومه ایده آل

کارفرماها در استخدام نیروی ماهر به دنبال سه اصل هستند؛ کارجو چه شغل‌هایی داشته است؟ چه تجربیاتی داشته است؟ و چرا این شغل‌ها را برای خود انتخاب کرده است؟ بسیاری از رزومه‌ها بی‌معنی و غیرقابل درک هستند، شما باید تلاش کنید تا یک رزومه ایده آل تنظیم کنید. برای نوشتن یک رزومه حرفه‌ای به شما توصیه می‌کنیم تا مراحل زیر را دنبال کنید.


مطالعه بیش‌تر
6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت دوم)
23 تیر 1400

6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت دوم)

در این مقاله فکروکار قصد داریم تغییرات گسترده‌ای را که پس از گسترش ویروس کرونا در سال 2019 در دنیای کار اتفاق افتاد بررسی کنیم. شیوع این ویروس همه ابعاد بازار کار و همه صنایع و مشاغل را دستخوش تغییر کرد؛ از شیو‌ه‌های کاریابی و استخدام گرفته تا سبک‌های اشتغال و رونق و کسادی صنایع مختلف. با این وجود، باید بتوانیم پا به پای این تغییرات پیش برویم تا از بازار کار جهانی عقب نمانیم.


مطالعه بیش‌تر
6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت اول)
23 تیر 1400

6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت اول)

در این مقاله فکروکار قصد داریم تغییرات گسترده‌ای را که پس از گسترش ویروس کرونا در سال 2019 در دنیای کار اتفاق افتاد بررسی کنیم. شیوع این ویروس همه ابعاد بازار کار و همه صنایع و مشاغل را دستخوش تغییر کرد؛ از شیو‌ه‌های کاریابی و استخدام گرفته تا سبک‌های اشتغال و رونق و کسادی صنایع مختلف. با این وجود، باید بتوانیم پا به پای این تغییرات پیش برویم تا از بازار کار جهانی عقب نمانیم.


مطالعه بیش‌تر