همه چیز درباره کارآموزی و کارورزی

همه چیز درباره کارآموزی و کارورزی

با افزایش رقابت برای مشاغل ‌حرفه‌ای، دانشجویان و متقاضیان کار باید به فکر راه‌های جدیدی باشند تا بتوانند خود را از سایر کاندیدا‌های ماهر جدا کنند. کارفرمایان تمایل بیشتری به جذب فارغ التحصیلان دارای تجربه کاری دارند و ‌همین امر باعث ‌می‌شود که افراد با گذراندن دوره کار آموزی چشم انداز شغلی بهتری داشته باشند.

اما کارآموزی دقیقا چیست، چگونه ‌می‌تواند به افراد کمک کند و از متقاضیان کارورزی انتظار ‌می‌رود در این دوره چه کار‌هایی انجام دهند؟ ما در این مقاله با بررسی این موارد به متقاضیان کارورزی کمک خواهیم کرد که ‌تصمیم بگیرند که آیا کار آموزی انتخاب مناسبی برای آن‌ها هست یا خیر. آگهی های شغلی

کار آموزی چیست؟

دوره کارورزی فرصتی است که یک کارفرما در اختیار کارمندان بالقوه که در اصطلاح کارورز نا‌میده ‌می‌شوند قرار ‌می‌دهد تا در یک دوره زمانی مشخص در یک شرکت کار کنند. کارورزها معمولا دانشجویان مقطع کارشناسی یا فارغ التحصیلان این مقطع هستند و در دوره‌های یک تا سه ماه به کارورزی مشغول خواهند شد. کار آموزی معمولا در طول تعطیلات و به صورت تمام وقت انجام ‌می‌شود.

کارورزی هم برای کارورز و هم کارفرما مزایای زیادی دارد. در این دوره کارفرما از کار کارورز سود ‌می‌برد و در مقابل فرد کارورز نیز ‌مهارت‌های عملی، تجربه کار و دانش بیشتری در مورد آن صنعت به دست ‌می‌آورد.

در دوره کارورزی داوطلبان ‌می‌توانند از کارفرما حقوق دریافت کنند. البته برخی از کارفرمایان از پرداخت به کارورز اجتناب ‌می‌کنند. به ‌همین دلیل، برخی از فرصت‌های کارورزی که حقوق ‌می‌دهند متقاضیان بیشتری نسبت به دوره‌هایی که پرداختی ندارند دارند و رقابت بیشتری برای این جایگاه‌ها وجود خواهند داشت.  

چرا شرکت‌ها دوره کارورزی ارائه ‌می‌دهند؟

شرکت‌ها به دلایل مختلف به دانشجویان دوره‌های کارورزی ارائه ‌می‌دهند:

مزایای دوره‌های کوتاه مدت کارورزی

کارورزی کارمندانی ارزان (و حتی رایگان) را برای کار‌هایی که معمولا نیاز به تخصص پایین دارند و ‌مهارت بالایی نمی‌خواهند- مانند تهیه گزارش‌های - در اختیار کارفرمایان قرار ‌می‌دهد. صاحبان بسیاری از مشاغل برای مدت هفته‌ها یا ماه‌ها برای تسهیل پیش‌برد یک پروژه یا رویداد اصلی، کارورزهایی را به خدمت ‌می‌گیرند.

این فرصت ‌می‌تواند برای دانشجویان ‌تجربه‌ای بسیار ارزشمند باشد، زیرا ‌می‌تواند به آن‌ها در کسب و ارتقا ‌مهارت‌هایی مانند مدیریت پروژه، حل مسئله و مدیریت ارتباطات با سایرین کمک کند. حتی اگر دوره کارورزی کوتاه مدت باشد، باز هم ‌می‌تواند افراد را به طیف وسیعی از ‌مهارت‌های قابل انتقال تجهیز کرده و فرصت شبکه سازی و ایجاد ارتباطات ارزشمند در صنعت را برای آن‌ها فراهم کند. هم‌چنین این دوره رزومه افراد را غنی‌تر خواهد کرد. 

مزایای دوره‌های بلند مدت کارورزی

کارفرمایان غالبا از کارورزی به عنوان روشی مؤثر برای جذب نیرو‌های جدید استفاده ‌می‌کنند. بررسی‌ها نشان ‌می‌دهد که حداقل 20 درصد از کارورزها به استخدام شرکت‌هایی که در آن به کارورزی پرداخته بودند درآمد‌ه‌اند. احتمال زیادی وجود دارد که فارغ التحصیلان جهت یافتن شغل به سازمانی كه آن‌ها را به عنوان كارورز در نظر گرفته بود بازگردند.

استخدام کارورزها سابق پس از فارغ التحصیلی برای کارفرمایان نیز سودمند است. زیرا این فارغ التحصیلان در حال حاضر اطلاعات زیادی نسبت به شرکت و کار خود دارند. کارورزها سابق نسبت به نامزد‌های جدید به آموزش کم‌تری احتیاج دارند و این باعث صرفه جویی در وقت و منابع شرکت ‌می‌شود.

کارورزها به طور معمول چه کارهایی انجام ‌می‌دهند؟

اکثر کارورزها وظیفه انجام دادن کار‌هایی کوچک مقیاس و بدون نیاز به ‌مهارت‌های خاص را بر عهده دارند. وظایف خاص کارورزها بسته به کارفرما، صنعت و نوع کار متفاوت است. بر خلاف اشتغال معمولی، در کارورزی بیشتر تأکید بر آموزش است تا خود اشتغال.

کارورزی فرصتی عالی برای افراد است تا از نحوه انجام کار‌ها در هر صنعتی اطلاع پیدا کنند. هر چند ممکن است که کار‌های سطح پایین به کارورزها مانند پردازش نامه، وارد کردن داده‌ها، تشکیل پرونده‌ها، مرتب سازی اسناد یا برنامه ریزی قرار‌های ملاقات‌ها سپرده شود، اما باید توجه شود که انجام این کار‌ها به منظور آشنا کردن افراد با امور کاری هر نوع شغلی مفید است.

توجه شود در برخی از موارد کارورزی سکوی پرشی برای آینده شغلی افراد به حساب می‌رود. به بعضی از کارورزها ممکن است مسئولیت‌های بیشتری سپرده شود و آن‌ها ‌می‌توانند به عضوی کلیدی در تیم کاری تبدیل شوند و سهم قابل توجهی در شرکت کسب کنند.

کارورزها به چه ‌تجربه‌ای نیاز دارند؟

اگرچه کارفرمایان از متقاضیان انتظار ندارند که سابقه کار قبلی داشته باشند، اما آن‌ها به ‌سطح تسلط بر مهارت‌هایی که در طی تحصیل کسب ‌می‌شوند، توجه اساسی دارند. بنابراین، برای افرادی که تجربه کار ندارند پیشنهاد ‌می‌شود که به موارد زیر توجه کنند تا فرصت کارورزی بهتری داشته باشند. 

کارورزی بدون دریافت حقوق راهی عالی برای کسب تجربه است. حتی در صورت عدم پرداخت، کارورزی فرصتی برای رشد ‌مهارت‌ها و ایجاد شبکه برای افراد خواهد بود.  ثبت آگهی

توصیه ‌می‌شود که متقاضیان با پیوستن به گروه‌های دانشجویی مانند انجمن‌ها یا گروه‌های اجتماعی ‌بتوانند ‌مهارت‌هایی کسب کنند که کارفرمایان به دنبال آن‌ها هستند.

مزایای شرکت در دوره کارورزی چیست؟

برخی از مزایای اصلی عبارتند از:

  • فرصتی برای پیشرفت دانش و ‌مهارت‌های افراد در یک ز‌مینه یا صنعت خاص
  • امکان بررسی نقش‌های مختلف را فراهم ‌می‌کند تا افراد ببینند کدام یک را ‌می‌خواهند دنبال کنند
  • آشنایی با نحوه کار مشاغل و چالش‌های روزمره آن‌ها
  • فرصتی برای ایجاد شبکه‌ای از مخاطبین
  • به دست آوردن تجربه کاری ارزشمند برای جدا کردن فرد از سایر متقاضیان 
  • گذراندن واحد کار آموزی دانشگاه
  • بکارگیری مفاهیم و راهبرد‌های مطالعه دانشگاهی در یک محیط کار و صنعت
  • دریافت حداقل دستمزد (در صورت وجود توافق برای پرداخت)

چه مبلغی به کارورزها پرداخت ‌می‌شود؟

در مورد دوره کارورزی، به ویژه در مواردی که حقوق پرداخت نمی‌شود، بحث و گفتگو‌های زیادی صورت گرفته است. سؤالی که مطرح ‌می‌شود این است که آیا کارفرمایان مجاز به پرداخت نکردن حقوق هستند یا خیر؟

دوره‌های کارورزی با پرداخت حقوق بسیار رقابتی هستند، حتی اگر بسیاری از آن‌ها حداقل دستمزد را بپردازند. اگر فردی نتواند یکی از جایگاه‌های کارورزی بدون حقوق را کسب کند باید در نظر بگیرد که آیا آموزش‌های کسب شده در این دوره از کسب منابع مالی مزایای بیشتری دارد یا خیر؟

چگونه ‌می‌توان برای کار آموزی اقدام کرد؟

روند درخواست برای کارورزی روشن است. اما با توجه به رقابت در بازار کار لازم است تا متقاضیان به موارد زیر توجه کنند. 

لازم است تا افراد حداقل شش ماه قبل از شروع دوره کارورزی به دنبال فرصت کاری مناسب باشند. برخی از شرکت‌ها در دوره‌های زمانی خاصی به استخدام کارورزها اقدام ‌می‌کنند. به ‌همین دلیل به افراد توصیه ‌می‌شود تا در مورد زمان استخدا‌می‌ شرکت مورد علاقه خودشان تحقیق کنند. 

روند وارد شدن به دوره کارورزی بسته به شرکت متفاوت خواهد بود. برخی از سازمان‌ها از افراد درخواست ‌می‌کنند که یک برنامه آنلاین را تکمیل کنند. در حالی که برخی دیگر به همان روشی که شخصی را برای یک کار دائمی‌ انتخاب ‌می‌کنند، به استخدام کارورزها ‌می‌پردازند.

دو روش وجود دارد که افراد ‌می‌توانند برای کارورزی اقدام کنند. یکی از روش‌ها بررسی آگهی‌های استخدام کار آموز است. روش دوم این است که افراد رزومه و اهداف خود را به شرکت‌های مورد علاقه ارسال کنند. در هر یک از این روش‌ها لازم است تا افراد در درخواست‌های خود به موارد زیر اشاره کنند:

  • به روشنی دانش، ‌مهارت‌ها و انگیزه‌های مربوط به کار را در درخواست خود بیان کنند. 
  • آنچه را که ‌می‌توانند برای شرکت انجام دهند بیان کنند. 
  • با بیان ویژگی‌های شاخص آن شرکت تأکید کنند که چرا به آن سازمان علاقه دارند.
  • خود را واجد صلاحیت‌های کلیدی که شرکت در کارورزها جست و جو ‌می‌کند نشان دهند.

افراد باید بدانند که دوره کار آموزی علاوه بر کسب تجربه و تقویت ‌مهارت در صنعت، تاثیر زیادی بر رزومه آن‌ها دارد و در بازار کاری رقابتی آینده، باعث ایجاد تفاوت بین آن‌ها با سایر متقاضیان ‌می‌شود. 

منبع:

https://www.wikijob.co.uk/content/internships/advice/what-internship

دوست داریم نظر شما رو هم در رابطه با این مقاله بدونیم :)

آخرین آگهی های شغلی

کارگر خدمات فراورده های گوشتی آندره
کارگر خط تولید فراورده های گوشتی آندره
کارگر ساده انتشارات جنگل
کارگر خط تولید بهسازان سیمین
کارشناس مکانیک بهسازان سیمین
پایه حقوق وزارت کار در سال 1403
23 اسفند 1402

پایه حقوق وزارت کار در سال 1403

در این متن، به بررسی حقوق و دستمزد پایه در سال 1403، و مقایسه آن با پایه حقوق سال 1402 خواهیم پرداخت.


مطالعه بیش‌تر
ثبت بیمه بیکاری در سامانه روابط کار و مدارک لازم
24 آبان 1402

ثبت بیمه بیکاری در سامانه روابط کار و مدارک لازم

بیمه بیکاری، یک نظام حمایتی است که توسط سازمان تامین اجتماعی ارائه می‌شود تا افرادی که به دلایلی از شغل خود اخراج شده‌اند یا بیکار شده‌اند، تأمین مالی شوند. هدف از این نوع بیمه ایجاد امنیت مالی برای افراد بیکار است.


مطالعه بیش‌تر
آزادسازی مدرک تحصیلی از طریق کاریابی
21 آبان 1402

آزادسازی مدرک تحصیلی از طریق کاریابی

آزادسازی مدرک تحصیلی توسط کاریابی فرآیندی است که در آن دانش‌آموختگانی که از دانشگاه‌های دولتی تحصیل رایگان دریافت کرده‌اند، می‌توانند اصل مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه محل تحصیل‌شان دریافت کنند.


مطالعه بیش‌تر
انتخاب و طراحی مسیر شغلی مناسب
27 بهمن 1401

انتخاب و طراحی مسیر شغلی مناسب

یافتن یک مسیر شغلی مناسب و طراحی کردن آینده حرفه‌ای خود از مهمترین تصمیماتی است که برای یک فرد در زندگی اتفاق می‌افتد. انتخاب شغل مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا به زندگی شغلی و شخصی موفق‌تری برسید.


مطالعه بیش‌تر
چگونه از رزومه ساز برای ساخت یک رزومه درخشان استفاده کنیم
29 تیر 1401

چگونه از رزومه ساز برای ساخت یک رزومه درخشان استفاده کنیم

رزومه ساز یک ابزار ضروری برای اقدام در بدست آوردن شغل مورد نظر است. ساخت این رزومه هر قدر باکیفیت و حرفه‌ای انجام شود و شامل موارد قابل توجه‌ای از تجارب باشد، احتمال موفقیت متقاضی شغل را برای استخدام بالا می‌برد.


مطالعه بیش‌تر
نکاتی مهم برای نوشتن یک رزومه ایده آل
21 تیر 1401

نکاتی مهم برای نوشتن یک رزومه ایده آل

کارفرماها در استخدام نیروی ماهر به دنبال سه اصل هستند؛ کارجو چه شغل‌هایی داشته است؟ چه تجربیاتی داشته است؟ و چرا این شغل‌ها را برای خود انتخاب کرده است؟ بسیاری از رزومه‌ها بی‌معنی و غیرقابل درک هستند، شما باید تلاش کنید تا یک رزومه ایده آل تنظیم کنید. برای نوشتن یک رزومه حرفه‌ای به شما توصیه می‌کنیم تا مراحل زیر را دنبال کنید.


مطالعه بیش‌تر
6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت دوم)
23 تیر 1400

6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت دوم)

در این مقاله فکروکار قصد داریم تغییرات گسترده‌ای را که پس از گسترش ویروس کرونا در سال 2019 در دنیای کار اتفاق افتاد بررسی کنیم. شیوع این ویروس همه ابعاد بازار کار و همه صنایع و مشاغل را دستخوش تغییر کرد؛ از شیو‌ه‌های کاریابی و استخدام گرفته تا سبک‌های اشتغال و رونق و کسادی صنایع مختلف. با این وجود، باید بتوانیم پا به پای این تغییرات پیش برویم تا از بازار کار جهانی عقب نمانیم.


مطالعه بیش‌تر
6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت اول)
23 تیر 1400

6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت اول)

در این مقاله فکروکار قصد داریم تغییرات گسترده‌ای را که پس از گسترش ویروس کرونا در سال 2019 در دنیای کار اتفاق افتاد بررسی کنیم. شیوع این ویروس همه ابعاد بازار کار و همه صنایع و مشاغل را دستخوش تغییر کرد؛ از شیو‌ه‌های کاریابی و استخدام گرفته تا سبک‌های اشتغال و رونق و کسادی صنایع مختلف. با این وجود، باید بتوانیم پا به پای این تغییرات پیش برویم تا از بازار کار جهانی عقب نمانیم.


مطالعه بیش‌تر