چگونه به 28 سوال متداول در مصاحبه های شغلی پاسخ دهیم؟ (قسمت اول)

چگونه به 28 سوال متداول در مصاحبه های شغلی پاسخ دهیم؟ (قسمت اول)


اگر برای شما جالب است که بدانید رئیس آینده شما در مصاحبه شغلیتان چه پرسشهایی ازشما دارد با ما همراه شوید. آگهی های شغلی

از آنجایی که قدرت خواندن افکار دیگران را نداریم ما لیستی از 28 پرسش و پاسخ متداول در مصاحبه های شغلی را برایتان آماده کرده ایم.

البته خواست ما دادن پاسخ های از قبل تعیین شده به این پرسشها نیست، در واقع تلاش ما این است که با آمادگی و راحتی بیشتری در مصاحبه حاضر شوید و همچنین کوشش ما بر این است که شما پاسخ هایی را بدهید که فرد مصاحبه کننده بدنبال آنهاست، پاسخهایی که ثابت می کند شما فرد مناسبی برای آن جایگاه شغلی هستید.

این لیست به عنوان یک راهنمای پرسش و پاسخ برای یک مصاحبه شغلی تاثیرگذار بسیار قابل توجه است.

 

1- ممکن است کمی راجع به خودتان برای من توضیح دهید؟

این سوال بنظر ساده می آید ولی خیلی از افراد آمادگی پاسخ دادن به آن را ندارند اما سوال قاطعانه ای است، پس چگونه به آن پاسخ دهیم.

تمام اطلاعات شغلی و شخصی خود را بیان نکنید و به جای آن، یک شرح مختصر و جالب توجه که دقیقا نشان میدهد چرا شما گزینه ی مناسب برای آن جایگاه شغلی هستید ارائه دهید، بهتر است با بیان دو یا سه هنر یا تجربه ی مشخص خود که دوست دارید فرد مصاحبه کننده از آنها مطلع شود صحبتتان را شروع کنید، سپس سعی کنید که نشان دهید چگونه آن تجربه ی اولیه شما در شغل قبلی، می تواند برای این جایگاه شغلی مناسب باشد.

 

2- چگونه درمورد برگزاری مصاحبه برای این شغل مطلع شدید؟

یک سوال به نظر بی ضرر دیگر در مصاحبه ی شغلی. درواقع این فرصت خوبی است برای نشان دادن علاقه و هیجان خود برای ارتباط با شرکت. اگر از طریق یک دوست یا یک ارتباط حرفه ای درمورد این شغل مطلع شدید نام آن فرد را عنوان کنید. سپس بگویید که چرا نسبت به آن شغل علاقه نشان داده اید و اگر شما از  طریق یک مقاله یا آگهی یا بصورت اتفاقی آگاه شده اید آن را عنوان کنید. حتی اگر شما آن آگهی را بصورت اتفاقی بین آگهی های دیگر دیده اید بیان کنید که چه چیزی دقیقا نظر شما را نسبت به آن شغل جلب کرده و دلیل اصلی حضور شما در آنجا چیست و در واقع اشتیاق خود را برای آن شغل در پاسخ به همین سوال نشان دهید.

 

3- چه چیزهایی درمورد شرکت میدانید؟ درواقع تا چه اندازه با شرکت آشنایی دارید؟

هر فردی می تواند با خواندن اطلاعات درباره آن شرکت در صفحه وبسایت آنها و تکرار مو به موی آن اطلاعات به این سوال پاسخ دهد اما وقتی مصاحبه کننده این پرسش را می کند منظورش این نیست که شما تمامی اطلاعات دقیق شرکت را بدهید فقط میخواهد بداند شما به این موضوع اهمیت داده اید یا خیر. سعی کنید با گفتن یک جمله ای که در آن از اهداف شرکت استفاده شده است به این پرسش پاسخ دهید. همچنین سعی کنید نظر شخصی تان را نیز بیان کنید با جملاتی نظیر "من شخصا به شناخت و تحقیق اعتقاد دارم چون..." و مثال های خودتان را بگویید.

 

4- چرا شما این شغل را میخواهید؟ یا چرا میخواهید در این جایگاه شغلی قرار بگیرید؟

شرکت ها همواره افرادی را استخدام می کنند که نسبت به آن شغل علاقه مندند. پس شما باید پاسخ مناسبی داشته باشید برای اینکه چرا آن جایگاه را میخواهید (و اگر پاسخی ندارید پس احتمالا باید شانس خود را درجای دیگری امتحان کنید) در ابتدا عواملی را بیان کنید که آن شغل را مناسب خود نشان دهید. (برای مثال: "من همیشه به تحصیلات علاقه مند بودم و چون شما اقدامات مفیدی در این زمینه انجام می دهید پس علاقه مند شدم که عضوی از تیم شما باشم")

 

5- چرا باید شما را برای این شغل استخدام کنیم؟

این سوال ممکن است بنظر جالب نباشد (نباید کنایه برداشت کرد) اما اگر چنین سوالی پرسیده شد شما کمی خوش شانس بوده اید: زیرا  هیچ موقعیت بهتری برای بیان استعدادها و توانایی هایتان وجود ندارد. پاسخ شما باید شامل سه بخش باشد: اینکه شما فقط کار نمیکنید بلکه با انگیزه و خلاقیت خود نتایج خوبی نیز در کار حاصل می کنید، دیگر اینکه شما هماهنگ با گروه و فرهنگ حاکم در آن شرکت هستید و دیگر اینکه شما بهترین گزینه برای استخدام نسبت به دیگر متقاضیان می باشید.

 

6- بهترین توانایی های حرفه ای شما چه چیزهایی هستند؟

هنگامی که به این سوال پاسخ می دهید توصیه میشود که پاسخ های صحیح و درست بدهید (دقیقا توانایی هایی که دارید را عنوان کنید نه آن چیزی که مصاحبه کننده علاقه به شنیدنش دارد) و همچنین پاسخهایتان باید مرتبط باشد (توانایی هایی که مرتبط به آن شغل مورد نظر هستند) و موارد مشخص را عنوان کنید، سپس صحبت هایتان را با مثالی به پایان برسانید که نشان دهد شما چگونه این ویژگیها را در  روند کاری خود بکار می برید.

 

7- شما چه چیزی را بعنوان نقطه ضعف خود میدانید؟

چیزی که مصاحبه کننده می خواهد از این سوال دستگیرش شود، به غیر از هرگونه موارد ممنوعه این است که میزان آگاهی نسبت به خودتان وصداقت شما را بسنجد ولی برای مثال اینکه بگویید "هیچ چیز من خیلی عالی هستم" یا اینکه موارد زیادی را بعنوان نقطه ضعف بیان کنید پاسخ درستی نیست. پس با بیان مواردی که با آن در چالش هستید ولی درحال کارکردن روی آن، برای پیشرفت هستید تعادل را برقرار کنید. برای مثال شاید شما فردی صریح و رک گو هستید و یا مشکل صحبت کردن درجمع را داشته باشید اما به تازگی بصورت داوطلبانه در جلساتی شرکت می کنید که بتوانید راحت تر درجمع ارتباط برقرار کنید.

 

8- بهترین موفقیت حرفه ای شما تا به حال چه بوده است؟ ثبت آگهی

هیچ چیز برای استخدام بهتر از موفقیت های کاری درشغل های قبلی نیست، پس خجالتی نباشید و راجب دستاورد های خود هرچند کوچک صحبت کنید.

موقعیت و وظیفه ی خود در شغل قبلی را شرح دهید تا مصاحبه کننده با پیشینه شما آشنا شود (برای مثال " درشغل قبلی ام یک متخصص تجزیه ی تازه کار بودم و وظیفه ام مدیریت روند فرایندها بود") ولی زمانی را برای  توضیح دادن کار اصلی تان ونتایج دریافتی اختصاص دهید، برای مثال "در یک ماه کارایی را به اندازه ی کار 3 نفر درماه بالا بردم و خطاها را در فاکتورها به اندازه 25% کاهش دادم"

 

9- درباره ی مغایرت ها وچالش هایی که در شغل قبلی تان با آنها برخورد کرده اید و اینکه چگونه با آنها مواجه شدید توضیح دهید؟

"مصاحبه کننده با بیان این سوال می خواهد بداند که شما چگونه با مشکلات روبرو می شوید" هرکسی میتواند در مصاحبه بسیار خوب و آرام بنظر بیاید ولی "اگر استخدام شود و خوشحال از قبولی اش با مشکلات مختلف روبرو شود چه واکنشی خواهد داشت؟" صبور بودن شما ، پشتکار بالا و روحیه کاری تیمی می تواند در کنار تجارب مثبت کاری قبلی، به شما کمک شایانی کند.

 

10- در پایان پنج سال کاری خودتان را در چه موقعیتی میبینید؟

اگر با این سوال مواجه شدید درمورد اهداف آینده تان صادق و صریح باشید اما این را درنظر داشته باشید که یک مدیر میخواهد بداند اولا " آیا شما انتظارات واقع گرایانه ای از شغل خود دارید یا خیر" ثانیا "آیا شما فرد جاه طلبی هستید یا خیر" ثالثا " آیا این شغل با اهداف و مسیر رشد شما مطابقت دارد یا خیر". بهترین حالت برای شما این است که بصورت واقع گرایانه فکر کنید که این شغل، خط مشئ زندگی شما را به کجا می برد و اگر بصورت مشخص با اهداف و آرزوهای شما هم مسیر نیست، می توانید بگویید که مطمئن نیستید در آینده این شغل برایتان چگونه خواهد بود اما مطمئنید که تجربه آن نقش مهمی در تصمیم گیری شما در آینده دارد.

 

11- شغل رویایی شما چیست ؟

هدف مصاحبه گر از این سوال بررسی این است که آیا این شغل با اهداف شخصی شما همخوانی دارد یا خیر. با اینکه ممکن است خنده دار بنظر بیاید اما بهتر است که راجع به اهداف و جاه طلبی هایتان صحبت کنید و اینکه بگویید چرا این شغل شما را به آن اهداف نزدیکتر میکند و هرگز صحبت از این نکنید که در آینده تمایل دارید کسب و کار خودتان را راه اندازی کنید، زیرا کارفرما در میابد که  شما به ماندن در این شرکت فکر نمی کنید.

 

12- چرا شغل کنونی خود را رها می کنید؟

ممکن است سوال خوشایندی نباشد، اما این سوالی است که گاهی از شما پرسیده می شود، همیشه سعی کنید که مثبت باشید و هیچ چیز منفی راجع به همکاران قبلی خود بیان نکنید. در عوض همه چیز را طوری بیان کنید که نشان دهد شما مایلید برای فرصت های شغلی جدید اقدام کنید و اینکه این شغل نسبت به شغل قبلی تان برای شما مناسب تر است . برای مثال" من خیلی علاقه مندم به اینکه عضوی از تیم توسعه باشم و مطمئنم که این فرصت را میتوانم اینجا داشته باشم."

 

13- چرا از کار قبلی خود استعفا دادید؟

اگر این سوال از شما پرسیده شد (و واقعیت امر خوشایند نیست) بهترین کار این است که صادق باشید، ولی موضوع را طوری بیان نکنید که باعث برهم خوردن مصاحبه شما شود. توضیح دهید که چگونه در کار خود پیشرفت کردید و بهتر است که بگویید در شغل جدیدتان بدنبال تجربه های جدید و یادگیری بیشتر میباشید.

 

14- در شغل جدیدتان بدنبال چه چیزی هستید؟

بهتر است قبل از انجام مصاحبه کمی درباره شغل درخواستیتان تحقیق کنید و در پاسخ همان مواردی را بیان کنید که در این شغل وجود دارد. میتوانید آنها را به طور مشخص و مورد به مورد  توضیح دهید.

دوست داریم نظر شما رو هم در رابطه با این مقاله بدونیم :)

آخرین آگهی های شغلی

کارگر خدمات فراورده های گوشتی آندره
کارگر خط تولید فراورده های گوشتی آندره
کارگر ساده انتشارات جنگل
کارگر خط تولید بهسازان سیمین
کارشناس مکانیک بهسازان سیمین
پایه حقوق وزارت کار در سال 1403
23 اسفند 1402

پایه حقوق وزارت کار در سال 1403

در این متن، به بررسی حقوق و دستمزد پایه در سال 1403، و مقایسه آن با پایه حقوق سال 1402 خواهیم پرداخت.


مطالعه بیش‌تر
ثبت بیمه بیکاری در سامانه روابط کار و مدارک لازم
24 آبان 1402

ثبت بیمه بیکاری در سامانه روابط کار و مدارک لازم

بیمه بیکاری، یک نظام حمایتی است که توسط سازمان تامین اجتماعی ارائه می‌شود تا افرادی که به دلایلی از شغل خود اخراج شده‌اند یا بیکار شده‌اند، تأمین مالی شوند. هدف از این نوع بیمه ایجاد امنیت مالی برای افراد بیکار است.


مطالعه بیش‌تر
آزادسازی مدرک تحصیلی از طریق کاریابی
21 آبان 1402

آزادسازی مدرک تحصیلی از طریق کاریابی

آزادسازی مدرک تحصیلی توسط کاریابی فرآیندی است که در آن دانش‌آموختگانی که از دانشگاه‌های دولتی تحصیل رایگان دریافت کرده‌اند، می‌توانند اصل مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه محل تحصیل‌شان دریافت کنند.


مطالعه بیش‌تر
انتخاب و طراحی مسیر شغلی مناسب
27 بهمن 1401

انتخاب و طراحی مسیر شغلی مناسب

یافتن یک مسیر شغلی مناسب و طراحی کردن آینده حرفه‌ای خود از مهمترین تصمیماتی است که برای یک فرد در زندگی اتفاق می‌افتد. انتخاب شغل مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا به زندگی شغلی و شخصی موفق‌تری برسید.


مطالعه بیش‌تر
چگونه از رزومه ساز برای ساخت یک رزومه درخشان استفاده کنیم
29 تیر 1401

چگونه از رزومه ساز برای ساخت یک رزومه درخشان استفاده کنیم

رزومه ساز یک ابزار ضروری برای اقدام در بدست آوردن شغل مورد نظر است. ساخت این رزومه هر قدر باکیفیت و حرفه‌ای انجام شود و شامل موارد قابل توجه‌ای از تجارب باشد، احتمال موفقیت متقاضی شغل را برای استخدام بالا می‌برد.


مطالعه بیش‌تر
نکاتی مهم برای نوشتن یک رزومه ایده آل
21 تیر 1401

نکاتی مهم برای نوشتن یک رزومه ایده آل

کارفرماها در استخدام نیروی ماهر به دنبال سه اصل هستند؛ کارجو چه شغل‌هایی داشته است؟ چه تجربیاتی داشته است؟ و چرا این شغل‌ها را برای خود انتخاب کرده است؟ بسیاری از رزومه‌ها بی‌معنی و غیرقابل درک هستند، شما باید تلاش کنید تا یک رزومه ایده آل تنظیم کنید. برای نوشتن یک رزومه حرفه‌ای به شما توصیه می‌کنیم تا مراحل زیر را دنبال کنید.


مطالعه بیش‌تر
6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت دوم)
23 تیر 1400

6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت دوم)

در این مقاله فکروکار قصد داریم تغییرات گسترده‌ای را که پس از گسترش ویروس کرونا در سال 2019 در دنیای کار اتفاق افتاد بررسی کنیم. شیوع این ویروس همه ابعاد بازار کار و همه صنایع و مشاغل را دستخوش تغییر کرد؛ از شیو‌ه‌های کاریابی و استخدام گرفته تا سبک‌های اشتغال و رونق و کسادی صنایع مختلف. با این وجود، باید بتوانیم پا به پای این تغییرات پیش برویم تا از بازار کار جهانی عقب نمانیم.


مطالعه بیش‌تر
6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت اول)
23 تیر 1400

6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت اول)

در این مقاله فکروکار قصد داریم تغییرات گسترده‌ای را که پس از گسترش ویروس کرونا در سال 2019 در دنیای کار اتفاق افتاد بررسی کنیم. شیوع این ویروس همه ابعاد بازار کار و همه صنایع و مشاغل را دستخوش تغییر کرد؛ از شیو‌ه‌های کاریابی و استخدام گرفته تا سبک‌های اشتغال و رونق و کسادی صنایع مختلف. با این وجود، باید بتوانیم پا به پای این تغییرات پیش برویم تا از بازار کار جهانی عقب نمانیم.


مطالعه بیش‌تر