چگونه به 28 سوال متداول در مصاحبه های شغلی پاسخ دهیم؟  (قسمت دوم)

چگونه به 28 سوال متداول در مصاحبه های شغلی پاسخ دهیم؟ (قسمت دوم)


15- شیوه مدیریت یا سرپرستی شما چگونه است؟ آگهی های شغلی

بهترین مدیران و سرپرستان، افراد قوی و درعین حال انعطاف پذیری می باشند و این دقیقا همان چیزی است که شما باید درصحبتتان نشان دهید. سپس سعی کنید مثالهایی از موفقیت های مدیریتی تان را بیان کنید، مثلا اینکه چطور باعث پیشرفت تیم خود شدید یا چگونه یک فرد ناکارآمد را به پربازده ترین فرد شرکت تبدیل کرده اید.

باتوجه به اینکه چه مواردی برای آن شغل مهمتر است سعی کنید که توانایی های مدیریتی خود را نشان دهید. مثال هایی بزنید که مدیریت موثر و با اعتماد بنفس شما را نشان دهد." چیزی که تعریف می کنید باید دارای جزئیاتی باشد که آن را قابل باور و بیاد ماندنی کند." نشان دهید که چگونه یک رهبر بوده اید و چه ظرفیت و تجربه هایی در امر مدیریت دارید.

 

16- در چه مواقعی، با تصمیمی که در شغلتان گرفته میشود مخالفت می کنید؟

مخالفت در کار برای هر کارمند و رئیسی بوجود می آید ولی هدف از این پرسش بررسی این موضوع است که آیا شما مخالفتتان را بطرز سازنده و حرفه ای انجام میدهید یا خیر.

"نباید موردی که درآن شما بدلیل حفظ آرامش محیط از مخالفتتان خودداری کرده اید را بیان کنید یا مثلا موردی که مخالفتتان اشتباه بوده است را عنوان کنید." "بلکه موردی را بیان کنید که مخالفتتان باعث ایجاد تغییرات مثبت و بازخورد خوب شده است."

 

17- مدیر و همکاران قبلی تان، شما را چگونه فردی توصیف میکنند؟

قبل از هر چیزی صادق باشید (به یاد داشته باشید که در صورت استخدام ممکن است از رئیس و همکاران قبلی تان پرسش شود) سعی کنید مواردی را عنوان کنید که نقطه قوت شما باشد، مثلا اینکه در کار سخت کوش هستید و اینکه همیشه در صورت نیاز مایل به کمک کردن به همکاران در سایر پروژه ها هستید.

 

18- چرا بعد از بیرون آمدن از شرکت قبلی مدتی را بیکار مانده اید؟

اگر مدتی را بیکار بوده اید صریح باشید و کاری که در این مدت انجام میداده اید را بیان کنید (انجام کارهای داوطلبانه و کلاس های آموزشی می تواند تاثیر گذارتر باشد) سپس سعی کنید که بحث را به سمت اینکه چگونه با شرکت مشارکت میکنید ببرید مثلا بگویید: " من تصمیم گرفته بودم که مدتی را برای استراحت اختصاص بدهم اما هم اکنون آماده همکاری با شرکت هستم."

 

19- آیا می توانید توضیح بدهید که چرا مسیر کاری خود را عوض کرده اید، یا به اصطلاح این شاخه اون شاخه کرده اید؟

هرگز تمرکزتان را در مواجهه با این سوال از دست ندهید یک نفس عمیق بکشید و توضیح دهید که چرا این تصمیمات شغلی را گرفته اید. مهمتر اینکه توضیح دهید چگونه تجربیات گذشته میتواند در مسیر کاری جدید برای شما کمک کننده باشد و در واقع این هنر شماست که بتوانید بین تجربیات قبلی و شغل جدید یک ارتباط معنادار برقرار کنید.

 

20- چگونه با فشار کاری و موقعیت های استرس زا روبرو می شوید؟

پاسخی را بدهید که نشان دهد شما چگونه می توانید به روشی مثبت و تاثیر گذار یک محیط پراسترس را در جهت رسیدن به اهدافتان مدیریت کنید. یک راهکار و تاکتیک مناسب برای کاهش استرس بیان کنید (مثلا ده بار نفس عمیق) و سپس موقعیت پرتنشی را که توانسته بودید به راحتی مدیریت کنید بیان کنید.

 

21- 30 ، 60 یا 90 روز اول کاری شما در این جایگاه چگونه خواهد بود؟

با توضیح اینکه چگونه مسیر روبرشدی را طی میکنید شروع کنید. با چه بخشهایی از شرکت میخواهید آشنا شوید؟با کدام یک از همکارانتان میخواهید هم صحبت شوید؟ نشان دهید که اگر این شغل را بدست آورید فضای کاری بهتری را ایجاد میکنید و در پاسخ خود نشان دهید که شروع بکار شما باعث ایجاد تاثیرات زود هنگام میشود و همچنین هیجان خود برای شروع کار را نیز نشان دهید.

 

22- میزان حقوق درخواستی شما چقدر است؟

قانون پاسخ به این سوال به این صورت است که شما باید تحقیقاتی را در سطح اینترنت انجام دهید که از میزان حقوق پرداختی آن شغل آگاه باشید، بهتر است که درمیان بازه حقوق پرداختی، بیشترین میزان را نسبت به میزان تجربه تحصیلات و توانایی های خود انتخاب کنید. سپس نشان دهید که انعطاف پذیر هستید و نسبت به توانایی ها و ارزش خود آگاه هستید و اینکه خواستار دریافت آن شغل و صحبت کردن بر سر میزان حقوق دریافتی به صورت توافقی هستید.

 

23- علایق شخصی تان برای زمان های استراحتتان چیست؟ ثبت آگهی

معمولا مصاحبه کننده ها با پرسیدن سوالات شخصی قصد سنجش میزان فرهنگ و شخصیت شما را دارند تا ببیند آیا با آن شغل  همخوانی دارید یا خیر " اگر کسی درمورد سرگرمیهایتان از شما پرسید همان کارهایی که به آنها علاقه دارید را بیان کنید."

 

24- اگر قرار بود یک حیوان باشید کدام حیوان را انتخاب میکردید؟

اینگونه سوالات شخصیت شناسی معمولا برای آشنایی با افکار شما مطرح میشوند. هیچ پاسخ غلطی وجود ندارد اما سعی کنید پاسختان بگونه ای باشد که نقاط قوت و شخصیت شما را نشان دهد.

 

25- چه تعداد توپ بیسبال را میتوانید دریک لیموزین جای دهید؟

1000؟10000؟100000؟

این گونه سوال ها به عنوان یک معما پرسیده میشوند اما مصاحبه کننده درواقع بدنبال پاسخ نیست بلکه میخواهد بداند که شما متوجه سوال شده اید یا خیر. بهتر است یک روش سیستماتیک و منطقی را برای پاسخ دادن بکار بگیرید. یک نفس عمیق بکشید و به سوال فکر کنید و راجب روش های حل مسئله صحبت کنید. (حتی میتوانید یک قلم و کاغذ هم درخواست کنید و راجع به حجم فضای لیموزین و محیط توپ ها صحبت کنید.)

 

26- آیا شما برنامه ای برای داشتن فرزند دارید؟

سوالات مربوط به خانواده، اصالت و دین غیرقانونی هستند اما هنوز هم پرسیده میشوند، با این حال شما سعی کنید هر اطلاعات شخصی که درجریان استخدام شما موثر است را عنوان کنید.

 

27- چه چیزهایی هست که شما فکر میکنید در شرکت باید تغییر کند یا بهتر شود؟

این یک سوال رایج در مصاحبه است و مصاحبه کننده میخواهد ببیند که آیا شما قادر به ایده پردازی به صورت منطقی هستید یا خیر. پس سعی کنید یک ایده تازه بدهید. اینکه شرکت چگونه میتواند پیشرفت کند و نشان دهید که چگونه علایق و اشتیاق شما در آن شغل باعث ایجاد تغییرات می شود.

 

28- آیا شما سوالی دارید؟

مطمئنا تا اینجا متوجه شده اید که یک مصاحبه ی شغلی فقط برای ارزیابی شما نیست بلکه شما هم میتوانید آن شرکت و شغل را مورد ارزیابی قرار دهید که آیا این شرکت مناسب شما هست یا خیر. چه چیزهایی میخواهید درمورد شرکت و یا تیم کاری بدانید؟

بهتر است سوالی بپرسید که مربوط به شخص مصاحبه کننده باشد مثلا ("بخش مورد علاقه ی شما درمورد کار اینجا چیست؟") یا درمورد روند پیشرفت شرکت سوال بپرسید. ("مثلا درمورد محصولات جدید شرکت یا برنامه های رشد شرکت سوال کنید.")

دوست داریم نظر شما رو هم در رابطه با این مقاله بدونیم :)

آخرین آگهی های شغلی

بازاریاب تلفنی پلاک پارت
بازاریاب حضوری پلاک پارت
انباردار پلاک پارت
کارگر فنی انبار پلاک پارت
کارگر خط تولید شرکت پرشین صنعت بهاستان
کارگر خدمات فراورده های گوشتی آندره
کارگر خط تولید فراورده های گوشتی آندره
پایه حقوق وزارت کار در سال 1403 (ویرایش 29  اسفند 1402)
23 اسفند 1402

پایه حقوق وزارت کار در سال 1403 (ویرایش 29 اسفند 1402)

در این متن، به بررسی حقوق و دستمزد پایه در سال 1403، و مقایسه آن با پایه حقوق سال 1402 خواهیم پرداخت.


مطالعه بیش‌تر
ثبت بیمه بیکاری در سامانه روابط کار و مدارک لازم
24 آبان 1402

ثبت بیمه بیکاری در سامانه روابط کار و مدارک لازم

بیمه بیکاری، یک نظام حمایتی است که توسط سازمان تامین اجتماعی ارائه می‌شود تا افرادی که به دلایلی از شغل خود اخراج شده‌اند یا بیکار شده‌اند، تأمین مالی شوند. هدف از این نوع بیمه ایجاد امنیت مالی برای افراد بیکار است.


مطالعه بیش‌تر
آزادسازی مدرک تحصیلی از طریق کاریابی
21 آبان 1402

آزادسازی مدرک تحصیلی از طریق کاریابی

آزادسازی مدرک تحصیلی توسط کاریابی فرآیندی است که در آن دانش‌آموختگانی که از دانشگاه‌های دولتی تحصیل رایگان دریافت کرده‌اند، می‌توانند اصل مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه محل تحصیل‌شان دریافت کنند.


مطالعه بیش‌تر
انتخاب و طراحی مسیر شغلی مناسب
27 بهمن 1401

انتخاب و طراحی مسیر شغلی مناسب

یافتن یک مسیر شغلی مناسب و طراحی کردن آینده حرفه‌ای خود از مهمترین تصمیماتی است که برای یک فرد در زندگی اتفاق می‌افتد. انتخاب شغل مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا به زندگی شغلی و شخصی موفق‌تری برسید.


مطالعه بیش‌تر
چگونه از رزومه ساز برای ساخت یک رزومه درخشان استفاده کنیم
29 تیر 1401

چگونه از رزومه ساز برای ساخت یک رزومه درخشان استفاده کنیم

رزومه ساز یک ابزار ضروری برای اقدام در بدست آوردن شغل مورد نظر است. ساخت این رزومه هر قدر باکیفیت و حرفه‌ای انجام شود و شامل موارد قابل توجه‌ای از تجارب باشد، احتمال موفقیت متقاضی شغل را برای استخدام بالا می‌برد.


مطالعه بیش‌تر
نکاتی مهم برای نوشتن یک رزومه ایده آل
21 تیر 1401

نکاتی مهم برای نوشتن یک رزومه ایده آل

کارفرماها در استخدام نیروی ماهر به دنبال سه اصل هستند؛ کارجو چه شغل‌هایی داشته است؟ چه تجربیاتی داشته است؟ و چرا این شغل‌ها را برای خود انتخاب کرده است؟ بسیاری از رزومه‌ها بی‌معنی و غیرقابل درک هستند، شما باید تلاش کنید تا یک رزومه ایده آل تنظیم کنید. برای نوشتن یک رزومه حرفه‌ای به شما توصیه می‌کنیم تا مراحل زیر را دنبال کنید.


مطالعه بیش‌تر
6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت دوم)
23 تیر 1400

6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت دوم)

در این مقاله فکروکار قصد داریم تغییرات گسترده‌ای را که پس از گسترش ویروس کرونا در سال 2019 در دنیای کار اتفاق افتاد بررسی کنیم. شیوع این ویروس همه ابعاد بازار کار و همه صنایع و مشاغل را دستخوش تغییر کرد؛ از شیو‌ه‌های کاریابی و استخدام گرفته تا سبک‌های اشتغال و رونق و کسادی صنایع مختلف. با این وجود، باید بتوانیم پا به پای این تغییرات پیش برویم تا از بازار کار جهانی عقب نمانیم.


مطالعه بیش‌تر
6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت اول)
23 تیر 1400

6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت اول)

در این مقاله فکروکار قصد داریم تغییرات گسترده‌ای را که پس از گسترش ویروس کرونا در سال 2019 در دنیای کار اتفاق افتاد بررسی کنیم. شیوع این ویروس همه ابعاد بازار کار و همه صنایع و مشاغل را دستخوش تغییر کرد؛ از شیو‌ه‌های کاریابی و استخدام گرفته تا سبک‌های اشتغال و رونق و کسادی صنایع مختلف. با این وجود، باید بتوانیم پا به پای این تغییرات پیش برویم تا از بازار کار جهانی عقب نمانیم.


مطالعه بیش‌تر