آیا بیدار شدن در صبح زود باعث موفقیت می‌شود؟

آیا بیدار شدن در صبح زود باعث موفقیت می‌شود؟

قطعا شما هم مثل من در مورد موفقیت افرادی که ساعت ۴ صبح از خواب بیدار می‌شوند، مطالب زیادی خوانده‌اید. این نوع مطالب، همیشه باعث آزار من می‌شوند. زیرا در ۶ ماه گذشته، من هر روز ساعت ۴ صبح از خواب بیدار شده‌ام ولی این کار موجب نشده است که به طرز شگفت‌انگیزی مانند تیم کوک (مدیر عامل اپل) در کار خود موفق شوم.

واقعیت این است که این تغییر ساعت بیدار شدن من، میزان بهره‌وری کارم را افزیش نداده اما نکته مهمی که از آن یاد گرفته‌ام این است که لزوما تغییر برنامه‌ریزی کاری برای همه یکسان جواب نمی‌دهد. در ادامه این مقاله مسائلی را که در مورد سحرخیزی و کار کردن در ساعات اولیه صبح باید بدانید با شما مطرح می‌کنم.


چرا افراد انتخاب می‌کنند که صبح زود از خواب بیدار شوند؟

وقتی درست قبل از سال نو شروع به نوشتن این مقاله کردم، پست‌های زیادی را از افراد مختلف در فضای مجازی می‌دیدم که از تصمیم‌شان برای بیدار شدن صبح زود و استفاده بیشتر از روزشان در سال جدید نوشته‌اند. به گفته لورا وندرکام، نویسنده مقاله «کارهایی که افراد موفق پیش از صبحانه انجام می‌دهند»، بیشتر مردم از افزایش نظم، انرژی و میزان تمرکز خود در صبح زود لذت می‌برند. آگهی های شغلی

اما افراد موفقی که در این گونه مقالات از آن‌ها نام برده شده است، افرادی نیستند که ساعت ۴ صبح برای نوشتن رمان خود یا کار روی پروژه‌هایشان از خواب برمی‌خیزند. بیشتر این افراد سحرخیز، مدیران اجرایی و رده‌بالایی هستند که صبح زود را برای برنامه ریزی کاری بدون مزاحمت دیگران انتخاب می‌کنند یا مجبورند صبح زود بیدار شوند چون باید برنامه‌های کاری را با دیگر همکارانشان در کشورهای دیگر با ساعت‌های متفاوت هماهنگ کنند. 

بعضی از آن‌ها هم صبح زود بیدار می‌شوند تا ورزش کنند و زمان بیشتری را با خانواده خود بگذرانند چون دریافته‌‌اند که باید زندگی شخصی را در اولویت قرار دهند و از بودن کنار خانواده به هر شکلی که شده لذت ببرند. 

مشکل اینجاست که بعضی از این مقالات می‌خواهند چیزی را که برای گروه کوچکی کاربرد دارد به همه مردم تعمیم دهند. بیشتر افرادی که صبح زود بیدار می‌شوند میلیاردهایی هستند که باید امپراطوری خود را اداره کنند نه کسانی مثل من که کارشان نیاز به ساعت کاری مشخصی ندارد. هیچ اشکالی ندارد اگر می‌خواهید کار خود را صبح زود شروع کنید فقط مطمئن شوید که به دلایل مهمی این کار را انجام می‌دهید.


صبح زود بیدار شدن فقط زمانی که برنامه ریزی کاری دارید، مفید است

داشتن وقت بیشتر به معنای استفاده بهینه از آن نیست. در این صورت افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌برند، بیشترین استفاده را از زمانشان می‌برند. من ساعت ۴ صبح برای کار کردن از خواب بیدار می‌شوم اما اگر برنامه‌ریزی کاری مشخصی نداشته باشم همه زمان اضافی‌ام را پای تلویزیون تلف می‌کنم و از این که نتوانسته‌ام از ساعت‌های اولیه صبح خود استفاده مطلوب کنم، خودم را سرزنش می‌کنم. 

در واقع، روزهایی که یک برنامه‌ریزی کاری مشخص ندارم، در آپارتمانم بیهوده می‌چرخم و نمی‌دانم وقت‌های اضافی خودم را کجا هدر داده‌ام.

وندرکام می‌گوید: «اگر باید ساعت ۹ در محل کار خود حاضر باشید و ساعت ۷:۲۰ دقیقه از خواب بیدار می‌شوید، نیم ساعت می‌دوید، سپس دوش می‌گیرید و به سمت محل کار خود می‌روید، بنابراین یک شروع صبح‌گاهی خوب و متعادل دارید. یا اگر دانشجو هستید و اولین کلاس شما ساعت ۱۰ صبح برگزار می‌شود، به جای این که ساعت ۹:۴۵ از خواب بیدار شوید، ساعت ۸ تا ۹:۳۰ را به درس خواندن اختصاص می‌دهید، پس شما هم اطمینان داشته باشید که صبح خود را به صورت مطلوب شروع می‌کنید. به همین سادگی! نیازی به بیدار شدن در ساعت ۴ صبح نیست.»


با ساعت بدنتان مبارزه نکنید چون شکست می‌خورید

ساعت بدن افراد با هم تفاوت دارد. کسانی که ساعت بدنشان به شکلی تنظیم شده است که بهترین عملکرد را در شب داشته باشند، نمی‌توانند از نظر موفقیت در کار، به همان بازدهی مطلوب افرادی برسند که ساعت بدنشان با بیدار شدن در صبح زود هماهنگ‌تر است. 

وندرکام معتقد است: «افراد شب زنده‌دار به این دلیل که صبح‌ها نمی‌توانند زود از خواب بیدار شوند معمولا بر سر حاضر شدن در محل کارشان در ساعت‌های ابتدایی صبح دچار مشکل هستند، اما راه‌هایی برای این که بتوانند از ساعت بدن خود استفاده بهتری داشته باشند وجود دارد. یکی از این راه‌ها این است که دنبال کارهایی باشند که ساعت کاری انعطاف‌پذیر دارند و نیاز به برنامه ریزی کاری دقیقی از نظر زمانی نیست.» 

به باور بیشتر مردم ساعت ۴ صبح به دلیل سکوت مطلق و نبودن اتفاقات مزاحم روزانه، بهترین ساعت از نظر بهره‌وری است. اما اگر شما فردی شب زنده‌دار هستید، چرا از ساعات پایانی شب که هنوز گیجی و حواس‌پرتی به سراغ شما نیامده است و هوشیار هستید استفاده نمی‌کنید؟ بیدار ماندن شما تا نیمه‌های شب برای کار کردن، همان قدر می‌تواند کارایی داشته باشد که شخص سحرخیزی در ساعت ۴ صبح کار کند. به این صورت شما بهترین استفاده را از ساعت بدنتان می‌کنید.


ممکن است استرس بیشتری برای خود ایجاد کنید

روزهایی که من ساعت ۴ صبح از خواب بیدار می‌شدم، زمان آزاد زیادی در عصرها داشتم و مجبور بودم برای پر کردن وقتم، پروژه‌های بیشتری بگیرم که اصلا چیز خوبی نبود. زیرا به مرور دچار خستگی ذهنی و جسمی شدیدی شدم.  ثبت آگهی

وندرکام می‌گوید: «بهتر است برای جلوگیری از افسردگی شغلی، برنامه ریزی کاری دقیقی داشته باشیم. یک فهرست کوتاه روزانه برای خود بنویسیم و در آن کارهایی را که باید انجام دهیم مشخص کنیم. وقتی کارها تمام شد یعنی تمام شد. شاید بتوانیم کارهای بیشتری هم اضافه بر سازمان انجام دهیم اما مجبور نیستم.»

من هم برای این که گرفتار خستگی و افسردگی ناشی از کار زیاد نشوم برای خودم قانونی گذاشته‌ام که مثلا تا ساعت ۵ بیشتر کار نکنم. لیست کوچکی هم از تفریحات مورد علاقه‌ام تهیه کرده‌ام که زمانی که احساس کردم باید وقتم را پر کنم، به سراغ کارهایی بروم که از انجام آن‌ها لذت می‌برم. 


شاید بیشتر از آن چیزی که به دست می‌آورد، از دست بدهید

اگر برای این که صبح زود بیدار شوید، زمان به خواب رفتن خود را تغییر ندهید، با کم‌خوابی مفرطی که به آن دچار می‌شوید، به سلامتی خود ضربه وارد می‌کنید. بسیاری از افراد موفق که صبح‌ها ساعت ۴ از خواب بیدار می‌شوند، شب‌ها ساعت ۹ به خواب می‌روند. 

تا وقتی که کارهای خود را به درستی انجام دهید و برنامه‌ریزی کاری مشخصی داشته باشید، زمان انجام دادنشان مهم نیست ولی اگر از زمان خواب خود کم کنید، در طولانی‌مدت، چیزهایی که از دست می‌دهید بسیار بیشتر از چیزهایی است که به دست می‌آورید.

افراد موفق زیادی وجود دارند که بیشتر کارهای مهمشان را در طول شب و زمانی که بقیه خواب هستند انجام می‌دهند. برای انجام موفقیت‌آمیز کارها نیاز به هدفمندی و برنامه‌ریزی کاری مناسب است. هر زمانی که احساس می‌کنید کارآیی بهتری دارید، می‌توانید روز خود را شروع کنید.

 اگر زود بیدار شدن به شما اعتماد به نفس می‌دهد و احساس می‌کنید که می‌تواند باعث رشد فردی و موفقیت شما شود آن را انجام دهید. اما انتظار نداشته باشید که بیدار شدن در ساعت ۴ صبح بتواند شما را به بیل گیتس بعدی تبدیل کند.


منبع:

https://www.themuse.com/advice/wake-up-early-4am-doesnt-make-me-successful

1 نظر ثبت شده است

نسیم سالاری | 19 فروردین 1402
عالی
عالییی واقعا خیلی مفید بود پس تا لنگ‌ظهر میخوابم?❤️

دوست داریم نظر شما رو هم در رابطه با این مقاله بدونیم :)

آخرین آگهی های شغلی

کارگر خدمات فراورده های گوشتی آندره
کارگر خط تولید فراورده های گوشتی آندره
کارگر ساده انتشارات جنگل
کارگر خط تولید بهسازان سیمین
کارشناس مکانیک بهسازان سیمین
پایه حقوق وزارت کار در سال 1403
23 اسفند 1402

پایه حقوق وزارت کار در سال 1403

در این متن، به بررسی حقوق و دستمزد پایه در سال 1403، و مقایسه آن با پایه حقوق سال 1402 خواهیم پرداخت.


مطالعه بیش‌تر
ثبت بیمه بیکاری در سامانه روابط کار و مدارک لازم
24 آبان 1402

ثبت بیمه بیکاری در سامانه روابط کار و مدارک لازم

بیمه بیکاری، یک نظام حمایتی است که توسط سازمان تامین اجتماعی ارائه می‌شود تا افرادی که به دلایلی از شغل خود اخراج شده‌اند یا بیکار شده‌اند، تأمین مالی شوند. هدف از این نوع بیمه ایجاد امنیت مالی برای افراد بیکار است.


مطالعه بیش‌تر
آزادسازی مدرک تحصیلی از طریق کاریابی
21 آبان 1402

آزادسازی مدرک تحصیلی از طریق کاریابی

آزادسازی مدرک تحصیلی توسط کاریابی فرآیندی است که در آن دانش‌آموختگانی که از دانشگاه‌های دولتی تحصیل رایگان دریافت کرده‌اند، می‌توانند اصل مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه محل تحصیل‌شان دریافت کنند.


مطالعه بیش‌تر
انتخاب و طراحی مسیر شغلی مناسب
27 بهمن 1401

انتخاب و طراحی مسیر شغلی مناسب

یافتن یک مسیر شغلی مناسب و طراحی کردن آینده حرفه‌ای خود از مهمترین تصمیماتی است که برای یک فرد در زندگی اتفاق می‌افتد. انتخاب شغل مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا به زندگی شغلی و شخصی موفق‌تری برسید.


مطالعه بیش‌تر
چگونه از رزومه ساز برای ساخت یک رزومه درخشان استفاده کنیم
29 تیر 1401

چگونه از رزومه ساز برای ساخت یک رزومه درخشان استفاده کنیم

رزومه ساز یک ابزار ضروری برای اقدام در بدست آوردن شغل مورد نظر است. ساخت این رزومه هر قدر باکیفیت و حرفه‌ای انجام شود و شامل موارد قابل توجه‌ای از تجارب باشد، احتمال موفقیت متقاضی شغل را برای استخدام بالا می‌برد.


مطالعه بیش‌تر
نکاتی مهم برای نوشتن یک رزومه ایده آل
21 تیر 1401

نکاتی مهم برای نوشتن یک رزومه ایده آل

کارفرماها در استخدام نیروی ماهر به دنبال سه اصل هستند؛ کارجو چه شغل‌هایی داشته است؟ چه تجربیاتی داشته است؟ و چرا این شغل‌ها را برای خود انتخاب کرده است؟ بسیاری از رزومه‌ها بی‌معنی و غیرقابل درک هستند، شما باید تلاش کنید تا یک رزومه ایده آل تنظیم کنید. برای نوشتن یک رزومه حرفه‌ای به شما توصیه می‌کنیم تا مراحل زیر را دنبال کنید.


مطالعه بیش‌تر
6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت دوم)
23 تیر 1400

6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت دوم)

در این مقاله فکروکار قصد داریم تغییرات گسترده‌ای را که پس از گسترش ویروس کرونا در سال 2019 در دنیای کار اتفاق افتاد بررسی کنیم. شیوع این ویروس همه ابعاد بازار کار و همه صنایع و مشاغل را دستخوش تغییر کرد؛ از شیو‌ه‌های کاریابی و استخدام گرفته تا سبک‌های اشتغال و رونق و کسادی صنایع مختلف. با این وجود، باید بتوانیم پا به پای این تغییرات پیش برویم تا از بازار کار جهانی عقب نمانیم.


مطالعه بیش‌تر
6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت اول)
23 تیر 1400

6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت اول)

در این مقاله فکروکار قصد داریم تغییرات گسترده‌ای را که پس از گسترش ویروس کرونا در سال 2019 در دنیای کار اتفاق افتاد بررسی کنیم. شیوع این ویروس همه ابعاد بازار کار و همه صنایع و مشاغل را دستخوش تغییر کرد؛ از شیو‌ه‌های کاریابی و استخدام گرفته تا سبک‌های اشتغال و رونق و کسادی صنایع مختلف. با این وجود، باید بتوانیم پا به پای این تغییرات پیش برویم تا از بازار کار جهانی عقب نمانیم.


مطالعه بیش‌تر