چگونه شغل خود را تغییر دهیم؟

چگونه شغل خود را تغییر دهیم؟

آیا دلتان می‌خواهد یک شغل بهتر و جدید داشته باشید؟ مردم به دلایل مختلف به دنبال تغییر شغل هستند. اهداف یا ارزش‌های شغلی شما ممکن است تغییر کند؛ ممکن است علایق جدیدی را پیدا کنید که می‌خواهید در شغل خود بگنجانید، ممکن است بخواهید پول بیشتری به دست آورید یا ساعات انعطاف‌پذیرتری داشته باشید.

قبل از اینکه تصمیم به تغییر شغل بگیرید، بسیار مهم است که به ارزیابی وضعیت فعلی خود بپردازید، گزینه‌های شغلی را بررسی کنید و شغلی را انتخاب کنید که برای شما رضایت‌بخش‌تر باشد. برای ارزیابی علایق خود، اکتشاف گزینه‌ها، ارزیابی مسیرهای شغلی جایگزین و حرکت به سمت حرفه جدید را باید بررسی و مرور کنید.


مزایای تغییر شغل

تغییر شغل به شغل بهتر می‌تواند تأثیر مثبتی بر سلامت جسمی و روحی، روابط و عزت نفس شما داشته باشد. یک فرد به طور متوسط یک سوم زندگی خود را در محل کار می‌گذراند. آگهی های شغلی

شما این اختیار را دارید که شغل مورد علاقه خود را دنبال کنید. به جای اینکه محدود به کاری باشید که فکر می‌کنید می‌توانید بر اساس مجموعه مهارت‌های فعلی خود انجام دهید، به آنچه به طور طبیعی در داخل و خارج از محیط کار علاقه‌مند هستید، نگاهی بیاندازید. انجام دادن کاری که مورد علاقه شماست باعث افزایش انگیزه و رضایت شغلی شما خواهد شد.

تغییر شغل ممکن است شما را به سمت رشد مهارت‌های جدید و دیدار با افراد جدید سوق دهد.


مرحله برای تغییر شغل موفق

تغییر شغل تصمیمی است که نباید سریعا و به آسانی اتخاذ شود. تغییر شغل می‌تواند سبک زندگی و روال زندگی شما را تغییر دهد. از مهم‌ترین مراحلی که برای تغییر شغل موفق و پیشرفت شغلی باید رعایت کنید می‌توان موارد زیر را نام برد:


۱. رضایت شغل فعلی خود را ارزیابی کنید

فهرستی از واکنش‌های روزانه خود در مورد وضعیت شغلی‌تان تهیه کنید. کدام جنبه‌های شغل فعلی خود را دوست و کدام را دوست ندارید؟ آیا نارضایتی‌های شما به محتوای کار شما، فرهنگ شرکت شما یا افرادی که با آن‌ها کار می‌کنید مرتبط است؟ در حالی که شما در حال انجام این کار هستید، مواردی وجود دارد که می‌توانید در شغل فعلی خود انجام دهید تا به شما کمک کند برای تغییر شغل آماده شوید.


۲. علایق، ارزش‌ها و مهارت‌های خود را ارزیابی کنید

برای شناسایی فعالیت‌ها و مهارت‌های ترجیحی، نقش‌های موفقیت آمیز گذشته، کارهای داوطلبانه و پروژه‌هایتان را مرور کنید. مشخص کنید که آیا ارزش‌ها و مهارت‌های اصلی شما از طریق شغل فعلیتان بکار گرفته می‌شوند یا خیر. ابزارهای آنلاین رایگانی وجود دارند که می‌توانید برای ارزیابی گزینه‌های شغلی از آن‌ها استفاده کنید.


۳. مشاغل جایگزین را در نظر بگیرید

با تحقیق در مورد گزینه‌های شغلی و بحث در مورد ارزش‌ها و مهارت‌های اصلی خود با دوستان و خانواده، مشاغل جایگزین را پیدا کنید. اگر در ایده پردازی با مشکل روبرو هستید، برای مشاوره حرفه‌ای با یک مشاور شغلی در ارتباط باشید.


۴. گزینه‌های شغلی را بررسی کنید

برای تحقیق در مورد گزینه‌های شغلی مختلف، یک ارزیابی مقدماتی اولیه از چندین شغل انجام دهید. شما می‌توانید اطلاعات زیادی را به صورت آنلاین و از طریق گوگل پیدا کنید.


۵. به مخاطبان شخصی دسترسی پیدا کنید

تا آنجا که می‌توانید در مورد گزینه‌های شغلی مختلف اطلاعات کسب کنید و برای مصاحبه‌های اطلاع رسانی به مخاطبین شخصی آن بخش‌ها دسترسی پیدا کنید. یک منبع خوب برای تماس با مصاحبه کنندگان اطلاع رسانی، پیوستن به شبکه تلگرامی فارغ التحصیلان دانشگاهی شما است. منبع عالی دیگری برای یافتن مخاطبین در زمینه‌های شغلی مورد علاقه شما، لینکدین است.


۶. از روش job shadowing استفاده کنید

برای تغییر شغل و شناسایی شغل مورد علاقه خود می‌توانید از job shadowing استفاده کنید. به این معنا که زمانی چند ساعته یا یک هفته‌ای را در نظر بگیرید و برای مشاهده نحوه کار افراد متخصص در حوزه مورد نظر به محل کار آن‌ها بروید تا بفهمید آیا شغل آن‌ها مناسب شما است یا خیر.


۷. امتحانش کنید

برای امتحان کردن شغل مورد علاقه خود، فعالیت‌های داوطلبانه و آزاد مربوط به زمینه هدف خود را شناسایی کنید. به عنوان مثال، اگر به کار با حیوانات علاقه دارید، در نزدیکترین پناهگاه محلی حیوانات داوطلب کار شوید.


۸. در کلاس‌های آموزشی شرکت کنید

به دنبال فرصت‌های آموزشی باشید که شغل قبلی شما را به شغل جدید اتصال دهد. در یک دوره عصرانه در یک کالج محلی یا یک دوره آنلاین شرکت کنید. همچنین می‌توانید مدتی را در سمینارهای یک روزه یا هفتگی بگذرانید.


۹. مهارت‌های خود را ارتقا دهید

به دنبال راه‌هایی برای ارتقا مهارت‌های جدید در شغل فعلی خود باشید تا زمینه را برای ایجاد تغییر فراهم کنید. اگر شرکت شما کلاس‌های آموزشی دایر می‌کند، در کلاس‌هایی که می‌توانید ثبت نام کنید. روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید بدون نیاز به بازگشت به مدرسه و دانشگاه، خود را برای تغییر شغل آماده کنید.


۱۰. شغل جدیدی را در صنعت مشابه در نظر بگیرید

نقش‌های جایگزینی را در شغل فعلی خود در نظر بگیرید که بتوانید از دانشی که در حال حاضر دارید استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر مدیر فروشگاه یک زنجیره خرده فروشی بزرگ هستید و از کار کردن در عصر و آخر هفته خسته شده‌اید، به سمت استخدام شرکت در بخش خرده فروشی حرکت کنید. یا اگر برنامه نویسی هستید که نمی‌خواهید برنامه نویسی کنید، فروش فنی یا مدیریت پروژه را در نظر بگیرید.


۱۱. این کار را به تنهایی انجام ندهید

پیدا کردن شغل جدید یک تمرین شبانه نیست؛ در واقع می‌تواند فرآیندی استرس‌زا باشد. بهترین راه این است که بار مسئولیت خود را با شخص دیگری به اشتراک بگذارید. ثبت آگهی

داشتن حامی در اطراف شما می‌تواند فوق‌العاده قدرتمند باشد. به افرادی که می‌توانند هوادار و مربی شما باشند دسترسی پیدا کنید.

آن‌ها علاوه بر اینکه یک گوش شنوا به شما قرض می‌دهند، می‌توانند شما را در پیدا کردن شغل بهتر یاری دهند.


سخن آخر

اینکه شما قادر به پیشرفت در شغل فعلی خود نیستید، یا می‌خواهید با به کارگیری مهارت‌های خود در یک محیط متفاوت، خودتان را به چالش بکشید، دلایلی برای تغییر شغل هستند. زمانی که آماده شدید برای ارتقا شغلی خود درخواست شغلی ارسال کنید، رزومه‌ای بنویسید که منعکس کننده آرزوهای شما و متمرکز بر اهداف جدید شما باشد.


منبع:

https://www.themuse.com/advice/career-change


دوست داریم نظر شما رو هم در رابطه با این مقاله بدونیم :)

آخرین آگهی های شغلی

بازاریاب تلفنی پلاک پارت
بازاریاب حضوری پلاک پارت
انباردار پلاک پارت
کارگر فنی انبار پلاک پارت
کارگر خط تولید شرکت پرشین صنعت بهاستان
کارگر خدمات فراورده های گوشتی آندره
کارگر خط تولید فراورده های گوشتی آندره
پایه حقوق وزارت کار در سال 1403 (ویرایش 29  اسفند 1402)
23 اسفند 1402

پایه حقوق وزارت کار در سال 1403 (ویرایش 29 اسفند 1402)

در این متن، به بررسی حقوق و دستمزد پایه در سال 1403، و مقایسه آن با پایه حقوق سال 1402 خواهیم پرداخت.


مطالعه بیش‌تر
ثبت بیمه بیکاری در سامانه روابط کار و مدارک لازم
24 آبان 1402

ثبت بیمه بیکاری در سامانه روابط کار و مدارک لازم

بیمه بیکاری، یک نظام حمایتی است که توسط سازمان تامین اجتماعی ارائه می‌شود تا افرادی که به دلایلی از شغل خود اخراج شده‌اند یا بیکار شده‌اند، تأمین مالی شوند. هدف از این نوع بیمه ایجاد امنیت مالی برای افراد بیکار است.


مطالعه بیش‌تر
آزادسازی مدرک تحصیلی از طریق کاریابی
21 آبان 1402

آزادسازی مدرک تحصیلی از طریق کاریابی

آزادسازی مدرک تحصیلی توسط کاریابی فرآیندی است که در آن دانش‌آموختگانی که از دانشگاه‌های دولتی تحصیل رایگان دریافت کرده‌اند، می‌توانند اصل مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه محل تحصیل‌شان دریافت کنند.


مطالعه بیش‌تر
انتخاب و طراحی مسیر شغلی مناسب
27 بهمن 1401

انتخاب و طراحی مسیر شغلی مناسب

یافتن یک مسیر شغلی مناسب و طراحی کردن آینده حرفه‌ای خود از مهمترین تصمیماتی است که برای یک فرد در زندگی اتفاق می‌افتد. انتخاب شغل مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا به زندگی شغلی و شخصی موفق‌تری برسید.


مطالعه بیش‌تر
چگونه از رزومه ساز برای ساخت یک رزومه درخشان استفاده کنیم
29 تیر 1401

چگونه از رزومه ساز برای ساخت یک رزومه درخشان استفاده کنیم

رزومه ساز یک ابزار ضروری برای اقدام در بدست آوردن شغل مورد نظر است. ساخت این رزومه هر قدر باکیفیت و حرفه‌ای انجام شود و شامل موارد قابل توجه‌ای از تجارب باشد، احتمال موفقیت متقاضی شغل را برای استخدام بالا می‌برد.


مطالعه بیش‌تر
نکاتی مهم برای نوشتن یک رزومه ایده آل
21 تیر 1401

نکاتی مهم برای نوشتن یک رزومه ایده آل

کارفرماها در استخدام نیروی ماهر به دنبال سه اصل هستند؛ کارجو چه شغل‌هایی داشته است؟ چه تجربیاتی داشته است؟ و چرا این شغل‌ها را برای خود انتخاب کرده است؟ بسیاری از رزومه‌ها بی‌معنی و غیرقابل درک هستند، شما باید تلاش کنید تا یک رزومه ایده آل تنظیم کنید. برای نوشتن یک رزومه حرفه‌ای به شما توصیه می‌کنیم تا مراحل زیر را دنبال کنید.


مطالعه بیش‌تر
6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت دوم)
23 تیر 1400

6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت دوم)

در این مقاله فکروکار قصد داریم تغییرات گسترده‌ای را که پس از گسترش ویروس کرونا در سال 2019 در دنیای کار اتفاق افتاد بررسی کنیم. شیوع این ویروس همه ابعاد بازار کار و همه صنایع و مشاغل را دستخوش تغییر کرد؛ از شیو‌ه‌های کاریابی و استخدام گرفته تا سبک‌های اشتغال و رونق و کسادی صنایع مختلف. با این وجود، باید بتوانیم پا به پای این تغییرات پیش برویم تا از بازار کار جهانی عقب نمانیم.


مطالعه بیش‌تر
6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت اول)
23 تیر 1400

6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت اول)

در این مقاله فکروکار قصد داریم تغییرات گسترده‌ای را که پس از گسترش ویروس کرونا در سال 2019 در دنیای کار اتفاق افتاد بررسی کنیم. شیوع این ویروس همه ابعاد بازار کار و همه صنایع و مشاغل را دستخوش تغییر کرد؛ از شیو‌ه‌های کاریابی و استخدام گرفته تا سبک‌های اشتغال و رونق و کسادی صنایع مختلف. با این وجود، باید بتوانیم پا به پای این تغییرات پیش برویم تا از بازار کار جهانی عقب نمانیم.


مطالعه بیش‌تر