مدیریت منابع انسانی و حفظ کارمندان

مدیریت منابع انسانی و حفظ کارمندان

به مجموعه افرادی که در شرکتی مشغول به کار هستند، منابع انسانی آن شرکت گفته می‌شود. روابط کاری در دهه 1960 میلادی برای اولین بار توجه سازمان‌ها را به خود جلب کرد؛ این گونه اصطلاح منابع انسانی ابداع شد و ایده‌هایی مانند انگیزه، رفتار سازمانی و کارگزینی شکل گرفت.

مدیریت منابع انسانی یک اصطلاح معاصر است که برای توصیف مدیریت و پیشرفت کارمندان در یک سازمان به کار می‌رود. مدیریت منابع انسانی با نام‌های مدیریت پرسنل یا استعدادها نیز شناخته می‌شود. مدیریت منابع انسانی شامل توسعه و اجرای برنامه‌هایی است که برای به حداکثر رساندن میزان کارآمدی یک سازمان یا تجارت طراحی شده است و وظیفه ایجاد، مدیریت و پرورش رابطه بین کارفرما و کارمند را بر عهده دارد. آگهی های شغلی

در هر شرکت و سازمانی مدیریت منابع انسانی یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های کارفرمایان است و بر حوزه‌های زیر متمرکز است:

  • استخدام کارمندان
  • خدمات کارگزینی
  • آموزش و یادگیری
  • ارتباط بین کار و کارکنان
  • توسعه سازمان
  • حفظ کارمندان 


حفظ کارمندان

حفظ کارمندان به معنای توانایی نگه داشتن کارمندان مستعد به صورت طولانی مدت در شرکت است. با یک آمار ساده می‌توان میزان کارآمدی یک شرکت در حفظ کارمندان خود را نشان داد. 

در حفظ کارمندان باید جذابیت‌های کاری را بالا برد و در نتیجه در کارمندان ایجاد انگیزه کرد تا به صورت دراز مدت در یک سازمان یا شرکت باقی بمانند. داشتن روابط کاری قوی با کارمندان، ایجاد حس موفقیت، غرور و احترام متقابل در کارمندان موجب وفاداری طولانی مدت آن‌ها به شرکت می‌شود.

از دست دادن کارمندان تا حدی یک بخش اجتناب‌ناپذیر در هر تجارتی است، با این حال کارفرمایان سعی دارند با روش‌های مختلف جلوی ترک کردن شرکت از سوی کارمندان را بگیرند و میزان حفظ آن‌ها را بیشتر کنند.

حفظ کارمندان بخشی از وظایف مدیریت منابع انسانی و کارگزینی است. استعفا نیز، که نقطه مقابل حفظ کارمندان است، یکی از موضوعات معمول منابع انسانی است و از طریق سوابق و گزارش کار قابل پیگیری است اما حفظ کارمندان موضوعی نیست که بتوان در گزارش‌ها به آن پرداخت و صرفا بستگی به توانایی کارفرما و سازمان برای درک کردن نگرانی‌ها و دغدغه‌های کارکنان دارد. از جمله دغدغه‌های کارکنان می‌توان به ساعات کاری، مرخصی زایمان برای زنان، شرایط محیط کار و ... اشاره کرد. 

یک سازمان یا شرکت باید به عنوان دستی کمک‌کننده و حامی برای نگرانی‌های اصلی کارکنان خود عمل کند. به همین خاطر است که سازمان‌ها موظفند که درمورد دلایل استعفا یا ماندن یک کارمند تحقیق کنند. حفظ کارمندان از اولویت بالایی برخوردار است و گاهی اوقات فردی در بخش منابع انسانی را تنها برای بررسی همین مسئله در نظر می‌گیرند.


دلایل اهمیت حفظ کارمندان 

کارفرمایی که قصد پر کردن یک موقعیت شغلی جدید را دارد باید صدها رزومه را مطالعه کند و ساعت‌های زیادی را صرف مصاحبه با متقاضیان این شغل کند تا در آخر بتواند فردی مناسب و مستعد را انتخاب کند.

بسیاری از کارفرمایان بعد از استخدام، کار را تمام شده تصور می‌کنند در حالی که استخدام شخصی جدید ماندن او را در شرکت تضمین نمی‌کند. در واقع استخدام تنها نیمی از نبرد است و نیم دیگر آن ایجاد شرایط مناسب است که کارمند را ترغیب به ادامه همکاری با سازمان کند.

اگر توجهی را که صرف استخدام کرده‌اید برای حفظ کارمندان نداشته باشید باید همیشه به دنبال پر کردن جای خالی کارمندان سابقی باشید که برای موقعیت‌های بهتر شرکت شما را ترک کرده‌اند. در ادامه به سه دلیل اصلی که اهمیت حفظ کارمندان را نشان می‌دهد اشاره خواهد شد.

کم‌کاری در حفظ کارمندان موجب از دست رفتن منابع اساسی خواهد شد

منظور از منابع اساسی زمانی است که صرف بررسی رزومه، هماهنگی مصاحبه و پیگیری مراجعات برای استخدام شده است. همچنین تحقیقات SHRM نشان می‌دهد که هر گاه یک شرکت مجبور به تعویض کارمندی می‌شود، به اندازه حقوق 6 تا 9 ماه به شرکت خسارت وارد می‌شود. این خسارات شامل هزینه‌هایی است که برای استخدام فرد جدید صرف می‌شود؛ این نکته را هم باید در نظر داشت که فرد جدید آشنایی کمتری با کار دارد و بازدهی کندتری خواهد داشت.

به خاطر داشته باشید که هیچ کس در روز اول کار بهترین عملکرد خود را نخواهد داشت و برای رسیدن به سرعت و کیفیت مناسب نیاز به آموزش، رسیدگی بیشتر و رفع اشکالات دارد.

بهترین کارکنان‌تان در صورت نداشتن حمایت و پشتیبانی، شرکت را ترک خواهند کرد

حتی اگر بودجه و منابع لازم را برای هزینه‌های استخدام دوباره و جبران خسارات داشته باشید، باز هم نمی‌خواهید که استعدادهای برتر خود را از دست بدهید. حس رضایت از کار در کارمندانی که از تلاششان قدردانی نشود از بین می‌رود و در صورت گرفتن پیشنهاد کاری بهتر، کار فعلی خود را ترک خواهند کرد.

حتی کارمندانی که قصد تعویض شغل ندارند هم در صورت نداشتن دلایل کافی برای ماندن در شرکت فعلی به پیشنهادهای کارفرمایان دیگر جواب مثبت خواهند داد.  ثبت آگهی

استعفا عملی مسری است

نداشتن کارمندان قدیمی در شرکت به کارمندان جدید این پیام را منتقل می‌کند که به خاطر فرهنگ بد شرکت یا نبودن فرصت‌های مناسب برای رشد، نمی‌توان برای مدت طولانی در این شرکت باقی ماند و باید به زودی در پی شغلی جدید باشد. 

از طرفی دیگر، با دیدن کارمندان قدیمی که چند سال در شرکت مشغول به کار بوده‌اند و از شغل خود رضایت دارند، شخص جدید از درست بودن انتخاب آن شرکت مطمئن می‌شود، اعتماد به نفسش بالا می‌رود و عملکرد بهتری در کار خود خواهد داشت. بنابراین باید برنامه‌ای بلند مدت برای حفظ کارمندان در کل سازمان داشت.


چند راهکار برای حفظ کارمندان در شرکت

بسیاری از کارفرمایان می‌پرسند: چگونه کارمندان و استعدادهای برتر خود را نگه داریم؟ جواب این سوال بسیار ساده است؛ افراد شاد و راضی شغلشان را ترک نمی‌کنند. برای شاد کردن کارمندان تنها اضافه کردن میز تنیس به سالن اجتماعات یا چسباندن پوسترهای انگیزشی به دیوارها کافی نیست. حفظ کارکنان نیاز به یک برنامه جامع دارد که مشارکت را تقویت کند، فرهنگی قابل اعتماد در شرکت بسازد و از همه مهم‌تر به ارزش‌ها و دغدغه‌های کارمندان اهمیت دهد. 

ایجاد تعادل بین زندگی و کار، تعامل دوستانه و حرفه‌ای بین کارکنان و کارفرمایان، قدردانی از زحمات آن‌ها و ... همه و همه از نکات مهم طرح حفظ کارمندان هستند؛ چنین طرحی باید از روز اول در شرکت شروع شود و در طول مسیر حرفه‌ای کارکنان ادامه یابد.


منابع:

https://www.humanresourcesedu.org/what-is-human-resources/

https://www.themuse.com/advice/employee-retention-matters-more-than-you-think

https://www.applauz.me/improving-employee-retention

http://www.whatishumanresource.com/employee-retention

https://www.shrm.org/resourcesandtools/tools-and-samples/toolkits/pages/managingforemployeeretention.aspx

دوست داریم نظر شما رو هم در رابطه با این مقاله بدونیم :)

آخرین آگهی های شغلی

بازاریاب تلفنی پلاک پارت
بازاریاب حضوری پلاک پارت
انباردار پلاک پارت
کارگر فنی انبار پلاک پارت
کارگر خط تولید شرکت پرشین صنعت بهاستان
کارگر خدمات فراورده های گوشتی آندره
کارگر خط تولید فراورده های گوشتی آندره
پایه حقوق وزارت کار در سال 1403 (ویرایش 29  اسفند 1402)
23 اسفند 1402

پایه حقوق وزارت کار در سال 1403 (ویرایش 29 اسفند 1402)

در این متن، به بررسی حقوق و دستمزد پایه در سال 1403، و مقایسه آن با پایه حقوق سال 1402 خواهیم پرداخت.


مطالعه بیش‌تر
ثبت بیمه بیکاری در سامانه روابط کار و مدارک لازم
24 آبان 1402

ثبت بیمه بیکاری در سامانه روابط کار و مدارک لازم

بیمه بیکاری، یک نظام حمایتی است که توسط سازمان تامین اجتماعی ارائه می‌شود تا افرادی که به دلایلی از شغل خود اخراج شده‌اند یا بیکار شده‌اند، تأمین مالی شوند. هدف از این نوع بیمه ایجاد امنیت مالی برای افراد بیکار است.


مطالعه بیش‌تر
آزادسازی مدرک تحصیلی از طریق کاریابی
21 آبان 1402

آزادسازی مدرک تحصیلی از طریق کاریابی

آزادسازی مدرک تحصیلی توسط کاریابی فرآیندی است که در آن دانش‌آموختگانی که از دانشگاه‌های دولتی تحصیل رایگان دریافت کرده‌اند، می‌توانند اصل مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه محل تحصیل‌شان دریافت کنند.


مطالعه بیش‌تر
انتخاب و طراحی مسیر شغلی مناسب
27 بهمن 1401

انتخاب و طراحی مسیر شغلی مناسب

یافتن یک مسیر شغلی مناسب و طراحی کردن آینده حرفه‌ای خود از مهمترین تصمیماتی است که برای یک فرد در زندگی اتفاق می‌افتد. انتخاب شغل مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا به زندگی شغلی و شخصی موفق‌تری برسید.


مطالعه بیش‌تر
چگونه از رزومه ساز برای ساخت یک رزومه درخشان استفاده کنیم
29 تیر 1401

چگونه از رزومه ساز برای ساخت یک رزومه درخشان استفاده کنیم

رزومه ساز یک ابزار ضروری برای اقدام در بدست آوردن شغل مورد نظر است. ساخت این رزومه هر قدر باکیفیت و حرفه‌ای انجام شود و شامل موارد قابل توجه‌ای از تجارب باشد، احتمال موفقیت متقاضی شغل را برای استخدام بالا می‌برد.


مطالعه بیش‌تر
نکاتی مهم برای نوشتن یک رزومه ایده آل
21 تیر 1401

نکاتی مهم برای نوشتن یک رزومه ایده آل

کارفرماها در استخدام نیروی ماهر به دنبال سه اصل هستند؛ کارجو چه شغل‌هایی داشته است؟ چه تجربیاتی داشته است؟ و چرا این شغل‌ها را برای خود انتخاب کرده است؟ بسیاری از رزومه‌ها بی‌معنی و غیرقابل درک هستند، شما باید تلاش کنید تا یک رزومه ایده آل تنظیم کنید. برای نوشتن یک رزومه حرفه‌ای به شما توصیه می‌کنیم تا مراحل زیر را دنبال کنید.


مطالعه بیش‌تر
6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت دوم)
23 تیر 1400

6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت دوم)

در این مقاله فکروکار قصد داریم تغییرات گسترده‌ای را که پس از گسترش ویروس کرونا در سال 2019 در دنیای کار اتفاق افتاد بررسی کنیم. شیوع این ویروس همه ابعاد بازار کار و همه صنایع و مشاغل را دستخوش تغییر کرد؛ از شیو‌ه‌های کاریابی و استخدام گرفته تا سبک‌های اشتغال و رونق و کسادی صنایع مختلف. با این وجود، باید بتوانیم پا به پای این تغییرات پیش برویم تا از بازار کار جهانی عقب نمانیم.


مطالعه بیش‌تر
6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت اول)
23 تیر 1400

6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت اول)

در این مقاله فکروکار قصد داریم تغییرات گسترده‌ای را که پس از گسترش ویروس کرونا در سال 2019 در دنیای کار اتفاق افتاد بررسی کنیم. شیوع این ویروس همه ابعاد بازار کار و همه صنایع و مشاغل را دستخوش تغییر کرد؛ از شیو‌ه‌های کاریابی و استخدام گرفته تا سبک‌های اشتغال و رونق و کسادی صنایع مختلف. با این وجود، باید بتوانیم پا به پای این تغییرات پیش برویم تا از بازار کار جهانی عقب نمانیم.


مطالعه بیش‌تر