نکات اساسی برای موفقیت در مصاحبه کاری

نکات اساسی برای موفقیت در مصاحبه کاری

می‌توان یکی از مهم‌ترین قسمت‌های شغل یابی را مصاحبه کاری دانست و آن را مرحله حساس پس از پیدا کردن شغل و ارسال اطلاعات شخصی برای گرفتن پیشنهاد های شغلی قلمداد کرد. بیشتر افرادی که رزومه و سابقه کاری آن‌ها پس از اقدام برای فرصت شغلی مورد علاقه‌شان تایید می‌شود، در مرحله مصاحبه از روبرو شدن با مسئول مصاحبه‌کننده دچار اضطراب و استرس می‌شوند چرا که شاید دید مناسبی از سوالات مصاحبه حضوری و نحوه پاسخ دادن به آن ندارند.

همین نبود دانش و اطلاعات باعث سردرگمی و ایجاد اضطراب در فردی می‌شود که با زحمت فراوان سابقه کاری خود و مدارک اضافی را آماده کرده و برای رسیدن به موقعیت شغلی دلخواه آن‌ها را برای کارفرما ارسال کرده است و اکنون که نوبت مصاحبه کاری است باید بیشترین تمرکز را در خود ایجاد کند. قطعا آماده کردن رزومه و سابقه کاری، برای شغل دلخواه دشوار است و شاید زمان زیادی صرف کسب مهارت و افزودن بر توانایی‌ها شود که بهتر است با کمی دقت در مرحله حساس مصاحبه شغلی، فرآیند استخدام را با نهایت موفقیت به پایان رساند. آگهی های شغلی

نکته اصلی که منجر به سردرگمی و اضطراب در مرحله مصاحبه شغل یابی می‌شود، اطلاع نداشتن از پرسش‌ها و خواسته‌های مصاحبه‌کننده و مسئول آن است. قطعا خواندن ذهن مصاحبه‌کننده و دانستن تمام این سوالات قبل از مصاحبه کاری سخت به نظر می‌رسد اما می‌توان سوالاتی را که بیشترین امکان مطرح شدن در روز مصاحبه شغلی دارند، حدس زد و با تمرکز روی آن‌ها تجربه خود را افزایش داد.

نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که مرحله مصاحبه سخت‌تر از جمع‌آوری و پربار کردن رزومه شغلی نخواهد بود و اگر شما برای بخش مصاحبه حضوری گزینش شده‌اید، قطعا توانایی لازم را داشته‌اید و عبور از قسمت مصاحبه استخدام هم برای‌تان ممکن خواهد بود. در ادامه نکات مهمی را برای مدیریت اضطراب و موفقیت در مصاحبه شغلی بیان می‌کنیم.

چه نکاتی برای موفقیت در مصاحبه کاری نیاز هستند؟

رزومه و سابقه کاری که قبل از مصاحبه کاری برای محیط کار مورد نظر ارسال می‌شود، تمامی مواردی را در بر می‌گیرد که شما طی سال‌های طولانی با آن سروکار داشته‌اید بنابراین به طور کامل از محتوای این سابقه کاری مطلع هستید. مورد بسیار مهم در کاهش اضطراب برای گرفتن فرصت شغلی، این است که شما به اطلاعات درج‌شده در سابقه کاری ارسال‌شده مسلط باشید. در اصل قسمت مصاحبه براندازی توانایی‌ها و مهارت‌های شما پس از تایید سابقه کاری است و شخص مصاحبه‌کننده وظیفه اطمینان یافتن از این مهارت‌ها را بر عهده دارد. پس اگر شما از رزومه خود برای رسیدن به موقعیت شغلی مورد نظر اطمینان دارید و به موارد درج‌شده آن مسلط هستید، جای نگرانی برای بخش مصاحبه کاری وجود ندارد.

مواردی که در ادامه ذکر می‌شود در زمان مصاحبه حضوری مهم هستند و آگاهی از آن‌ها و در دست داشتن جواب‌های مناسب در رسیدن به فرصت شغلی مورد نظر مفید خواهد بود و موفقیت مصاحبه را به دنبال خواهد داشت. با توجه به این که این سوالات کلی هستند، شما می‌توانید با هوشمندی این سوالات را به نحوه دیگری هم مطرح کنید و جواب آن‌ها را برای آمادگی بیشتر در ذهن‌تان داشته باشد.

در مورد خودتان توضیح دهید

این سوال آسان به نظر می‌رسد و کسی برای آن وقت زیادی صرف نمی‌کند اما بسیار مهم است. برای پاسخ دادن به این سوال مصاحبه کاری جواب مختصر و مفیدی آماده کنید که قابلیت شما را برای گرفتن فرصت شغلی مورد نظر نشان دهد. برای نمونه به طور کلی در مورد خودتان و ویژگی‌ها و شغل قبلی توضیح دهید و سعی کنید آن را به شغلی که می‌خواهید شروع کنید، ربط دهید.

انگیزه شما از کار در این شرکت و به دست آوردن این موقعیت شغلی چیست؟

از جواب‌های معمول برای این پرسش خودداری کنید. اگر برای این سوال از جواب‌های کلیشه‌ای استفاده کنید، ممکن است موقعیت شغلی به خطر بیافتد. از وجه تمایز محیط کار مورد نظر در مصاحبه کاری توضیح دهید و این که پیشرفت و توسعه آن طی زمان‌های مختلف برای شما جالب بوده است. همچنین می‌توانید به فرصت‌های زیاد موجود در شرکت و تعامل مناسب بین کارکنان اشاره و روی آن‌ها تاکید کنید.

چه مهارت‌هایی دارید؟ موفقیت‌های به دست آمده خود را بیان کنید

در صورت مواجه شدن با این سوال شما شانس خوبی دارید که از توانایی‌های خود و مهارت‌هایی که برای گرفتن موقعیت کاری در دست دارید، توضیح ارائه کنید. در این قسمت به طور هوشمندانه‌ای علاوه بر ارائه توانایی‌های مورد نیاز سعی کنید خود را با دیگر نامزدهای فرصت شغلی متمایز کنید.

دلیل ترک شغل قبلی‌تان چیست؟

این پرسش مصاحبه کاری از جمله مواردی است که روبرو شدن با آن احتمال زیادی دارد و برای آن سعی کنید با نظر مثبتی پاسخ ارائه کنید. نیاز نیست در مورد کارفرمای کنونی مطالب منفی بگویید و بهتر است در مورد فرصت جدیدتر که با رسیدن به موقعیت کاری جدید قصد تجربه آن را دارید، صحبت به میان آورید. 

در مورد اشتباه‌هاتی که در شغل قبلی یا در زمان انجام وظیفه‌ای مرتکب شده‌اید، توضیح دهید

طبیعی است که هر فردی در انجام شغل خود دچار اشتباهاتی شده است و این پرسش از جمله مواردی از مصاحبه کاری است که باید با زیرکی به آن پاسخ داد. لزومی ندارد زیاد وارد جزئیات شوید و بیشتر سعی کنید از تجربه به دست آمده و آموخته‌های خود از اشتباه و خطای مورد نظر صحبت کنید. ثبت آگهی

در مواقع ایجاد استرس و فشار کاری رفتار شما چطور خواهد بود؟

این پرسش از نمونه‌های مهم برای موفقیت در مصاحبه و گرفتن شغل دلخواه است و جواب‌های معقول می‌تواند شما را از دیگران متمایز کند. برای پاسخ دادن به آن سعی کنید از مدیریت شرایط اضطراب و استرس صحبت کنید و از روش‌هایی که سراغ دارید تا در عین بازدهی مناسب فشار و استرس روی شما تاثیر نگذارد، توضیح دهید.

دغدغه کاری‌تان چیست و چه چیزی شما را بیشتر ترغیب به انجام کاری می‌کند؟

هدف مصاحبه‌کننده از این پرسش در مصاحبه کاری، فهمیدن انگیزه و رغبت شما برای گرفتن فرصت شغلی مورد نظر است و این سوال در گرفتن شغل بسیار مهم است. برای این مورد می‌توانید از توانایی‌ها و علائق خود و ربط دادن آن به موقعیت شغلی صحبت کنید و این که اولین بار با دیدن آگهی استخدام برای این موقعیت شغلی تا چه اندازه آن را با توانایی‌های خود نزدیک دیده‌اید و از خواندن آگهی آن به وجد آمده‌اید. اما بهتر است زیاد در این مورد اغراق نکنید.

در مورد حقوق الان خود و حقوق درخواستی در موقعیت شغلی جدید توضیح دهید

برای این پرسش مصاحبه کاری از قبل ذهنیتی برای حقوق درخواستی خود آماده کنید. توسط سایت‌های کاریابی به راحتی می‌توان براساس مهارت‌های موجود، میزان حقوق را به صورت معقول ارزیابی کرد. برای این پرسش بهتر است کمی هم در پاسخ دادن منعطف عمل کنید و نشان دهید تمرکز زیادی روی حقوق ندارید و بیشتر به موقعیت شغلی و آینده آن توجه دارید.

سخن آخر

مصاحبه حضوری یا همان مصاحبه استخدام قسمت مهم از رسیدن به محیط کار مورد علاقه هر فردی است اما آن قدرها هم نباید در مورد آن دچار اضطراب و دگرگونی ذهنی شد. شرکتی که رزومه و اطلاعات شما را تایید کرده است در واقع به نوعی با استخدام شما موافقت کرده است و طبیعی است که برای شناخت بیشتر و اطمینان حداکثری، یک جلسه مصاحبه کاری را تشکیل دهد. بنابراین در صورت عملکرد خوب و انجام درست سایر مراحل همچنین تسلط به بخش‌های مختلف سابقه کاری، وجود اضطراب و استرس برای مصاحبه بی‌معنی به نظر می‌رسد.

منبع

https://www.themuse.com/advice/interview-questions-and-answers

دوست داریم نظر شما رو هم در رابطه با این مقاله بدونیم :)

آخرین آگهی های شغلی

بازاریاب تلفنی پلاک پارت
بازاریاب حضوری پلاک پارت
انباردار پلاک پارت
کارگر فنی انبار پلاک پارت
کارگر خط تولید شرکت پرشین صنعت بهاستان
کارگر خدمات فراورده های گوشتی آندره
کارگر خط تولید فراورده های گوشتی آندره
پایه حقوق وزارت کار در سال 1403 (ویرایش 29  اسفند 1402)
23 اسفند 1402

پایه حقوق وزارت کار در سال 1403 (ویرایش 29 اسفند 1402)

در این متن، به بررسی حقوق و دستمزد پایه در سال 1403، و مقایسه آن با پایه حقوق سال 1402 خواهیم پرداخت.


مطالعه بیش‌تر
ثبت بیمه بیکاری در سامانه روابط کار و مدارک لازم
24 آبان 1402

ثبت بیمه بیکاری در سامانه روابط کار و مدارک لازم

بیمه بیکاری، یک نظام حمایتی است که توسط سازمان تامین اجتماعی ارائه می‌شود تا افرادی که به دلایلی از شغل خود اخراج شده‌اند یا بیکار شده‌اند، تأمین مالی شوند. هدف از این نوع بیمه ایجاد امنیت مالی برای افراد بیکار است.


مطالعه بیش‌تر
آزادسازی مدرک تحصیلی از طریق کاریابی
21 آبان 1402

آزادسازی مدرک تحصیلی از طریق کاریابی

آزادسازی مدرک تحصیلی توسط کاریابی فرآیندی است که در آن دانش‌آموختگانی که از دانشگاه‌های دولتی تحصیل رایگان دریافت کرده‌اند، می‌توانند اصل مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه محل تحصیل‌شان دریافت کنند.


مطالعه بیش‌تر
انتخاب و طراحی مسیر شغلی مناسب
27 بهمن 1401

انتخاب و طراحی مسیر شغلی مناسب

یافتن یک مسیر شغلی مناسب و طراحی کردن آینده حرفه‌ای خود از مهمترین تصمیماتی است که برای یک فرد در زندگی اتفاق می‌افتد. انتخاب شغل مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا به زندگی شغلی و شخصی موفق‌تری برسید.


مطالعه بیش‌تر
چگونه از رزومه ساز برای ساخت یک رزومه درخشان استفاده کنیم
29 تیر 1401

چگونه از رزومه ساز برای ساخت یک رزومه درخشان استفاده کنیم

رزومه ساز یک ابزار ضروری برای اقدام در بدست آوردن شغل مورد نظر است. ساخت این رزومه هر قدر باکیفیت و حرفه‌ای انجام شود و شامل موارد قابل توجه‌ای از تجارب باشد، احتمال موفقیت متقاضی شغل را برای استخدام بالا می‌برد.


مطالعه بیش‌تر
نکاتی مهم برای نوشتن یک رزومه ایده آل
21 تیر 1401

نکاتی مهم برای نوشتن یک رزومه ایده آل

کارفرماها در استخدام نیروی ماهر به دنبال سه اصل هستند؛ کارجو چه شغل‌هایی داشته است؟ چه تجربیاتی داشته است؟ و چرا این شغل‌ها را برای خود انتخاب کرده است؟ بسیاری از رزومه‌ها بی‌معنی و غیرقابل درک هستند، شما باید تلاش کنید تا یک رزومه ایده آل تنظیم کنید. برای نوشتن یک رزومه حرفه‌ای به شما توصیه می‌کنیم تا مراحل زیر را دنبال کنید.


مطالعه بیش‌تر
6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت دوم)
23 تیر 1400

6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت دوم)

در این مقاله فکروکار قصد داریم تغییرات گسترده‌ای را که پس از گسترش ویروس کرونا در سال 2019 در دنیای کار اتفاق افتاد بررسی کنیم. شیوع این ویروس همه ابعاد بازار کار و همه صنایع و مشاغل را دستخوش تغییر کرد؛ از شیو‌ه‌های کاریابی و استخدام گرفته تا سبک‌های اشتغال و رونق و کسادی صنایع مختلف. با این وجود، باید بتوانیم پا به پای این تغییرات پیش برویم تا از بازار کار جهانی عقب نمانیم.


مطالعه بیش‌تر
6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت اول)
23 تیر 1400

6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت اول)

در این مقاله فکروکار قصد داریم تغییرات گسترده‌ای را که پس از گسترش ویروس کرونا در سال 2019 در دنیای کار اتفاق افتاد بررسی کنیم. شیوع این ویروس همه ابعاد بازار کار و همه صنایع و مشاغل را دستخوش تغییر کرد؛ از شیو‌ه‌های کاریابی و استخدام گرفته تا سبک‌های اشتغال و رونق و کسادی صنایع مختلف. با این وجود، باید بتوانیم پا به پای این تغییرات پیش برویم تا از بازار کار جهانی عقب نمانیم.


مطالعه بیش‌تر