۹ روش برای حفظ روحیه تیمی در دورکاری در زمان کرونا

۹ روش برای حفظ روحیه تیمی در دورکاری در زمان کرونا

این روزها دیگر همه ما می‌دانیم که در جایی از تاریخ ایستاده‌ایم که بی‌سابقه است. شیوع ویروس کرونا همه جنبه‌های زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است و بسیاری از مشاغل به طور کامل تعطیل شده‌اند. شرایط اقتصادی بسیار سختی در پیش روی افراد جوامع است و خیلی از دوستان و آشناهایمان منبع درآمد خود را از دست داده‌اند.

 در این میان بعضی مشاغل هستند که به دلیل داشتن امکان دورکاری در زمان کرونا، خود را تا حدی از شر تبعات اقتصادی ویروس کرونا حفظ کرده‌اند. روز به روز به تعداد دورکاران افزوده می‌شود و هر چند که این نوع کار می‌تواند شما را از ابتلا به کرونا ایمن بدارد، اما ممکن است در این شرایط بحرانی که افسردگی ناشی از همه‌گیری بیماری بر روح و روان همه سایه انداخته است، موجب بروز پیامدهای منفی شود.  آگهی های شغلی

در ادامه ما راهکارهایی را برای حفظ روحیه تیمی و روابط درست بین همه افراد شرکت، در شرایطی که از خانه در حال مبارزه با ویروس، افسردگی و تنهایی هستید و در ضمن به کار کردن در قرنطینه هم مشغول هستید معرفی می‌کنیم. 

البته این راهکارها ممکن است برای همه تیم‌ها و کارهای گروهی به یک میزان قابلیت انجام نداشته باشند. پیشنهاد ما به شما این است تا مراحل زیر را با دیگر همکاران دورکارتان به اشتراک بگذارید و برای انجام آن‌ها با هم وقت بگذارنید. 


۱- با همکارانتان قهوه بنوشید

یکی از نکات مثبت دورکاری در زمان کرونا این است که می‌توانید مستقیم از رختخواب به محل کار خود یعنی پشت میز لپ‌تاپتان بروید. درست است که در زمان قرنطینه نمی‌توانید به سفر یا محل کار خود بروید اما این دلیل نمی‌شود که روابط خود را با همکارانتان قطع کنید. شما می‌توانید هر روز صبح قهوه خود را با آن‌ها بنوشید فقط باید یک زمان خاص را مشخص کنید و همه سر آن ساعت حاضر باشید. 

زمانی را که برای رفتن به محل کار صرف می‌کردید، برای تلفن کردن و تماس تصویری یا حتی چت کردن با همکارانتان برنامه‌ریزی کنید. بهتر است شخصی که سر تیم است بقیه اعضای تیم را وادار کند تا برای نوشیدن قهوه ثبت‌نام کنند و همه سر یک ساعت مشخص آماده خوردن قهوه و برقراری تماس باشند.

در این مکالمه‌های دورکاری، بسیاری از مسائل مربوط به کار و تیم که در زمان خانه ماندن از ذهن شما پاک شده‌اند، دوباره یادآوری و مطرح می‌شوند.


۲- از تکنیک پومودورو استفاده کنید

تکنیک‌های مختلفی برای مدیریت زمان پیشنهاد شده است ولی ما می‌خواهیم برای حفظ کیفیت کار و مدیریت زمان در دورکاری در زمان کرونا به شما تکنیک پومودورو را پیشنهاد دهیم. تکنیک پومودورو به این صورت است که در ازای هر ۲۵ دقیقه کار، ۵ دقیقه استراحت می‌کنید. برای این که خود را ملزم به انجام این تکنیک کنید، از یکی از همکاران دورکارتان بخواهید که شما را همراهی کند.


۳- تماس ویدیویی با همکاران را فراموش نکنید

دورکاری در زمان کرونا ممکن است مشکلات بسیاری را برای پروژه‌های تیمی که نیاز به حضور همه اعضا و تبادل مداوم اطلاعات داشته‌اند، به وجود بیاورد. برای حل این مشکل بهترین راه این است که تماس ویدیویی را برای خود و همکارانتان اجباری کنید. هر چند که افراد زیادی هنوز هم ممکن است که با تماس ویدیویی مشکل داشته و دوست نداشته باشند که در ویدیو کنفرانس‌ها شرکت کنند ولی قرنطینه شرایط خودش را دارد.

 برای تبادل اطلاعات همزمان و صحبت کردن گروهی درباره مشکلی که در پروژه به وجود آمده است چاره‌ای جز ویدیو کنفرانس ندارید.

در زمان برقراری ارتباط تصویری ممکن است مشکلات ناشی از نور نامناسب، تصویر ارسالی شما را بی‌کیفیت کند. سعی کنید نور طبیعی خانه را بیشتر کنید و در مرحله بعد از چراغ زرد رنگ کمک بگیرید. اگر میز کار شما رو به نور باشد، تصویر واضح‌تری در تماس ویدیویی خواهید داشت.


۴- دوربین خود را روشن بگذارید و ساکت کار کنید

هر چند این روشی کاربردی برای همه تیم‌ها نیست اما به یک بار امتحان کردن می‌ارزد. از همه اعضای تیم بخواهید دوربین خود را روشن کنند و آرام و ساکت به انجام کارهایشان مشغول شوند. شنیدن صدای تایپ کردن بقیه می‌تواند به شدت روحیه بخش باشد. درست است که تصور کار کردن در خانه وسوسه‌انگیز است اما در شرایط دورکاری در زمان کرونا که همه به یک قرنطینه اجباری محکوم شده‌اند، کار کردن از خانه هم می‌تواند خسته‌کننده باشد. 


5- یک روز را به غذای مشترک اختصاص دهید

یکی از کارهایی که در دورکاری در زمان کرونا می‌توان برای بالا بردن روحیه افراد و ایجاد تنوع انجام داد این است که یک روز در هفته را مشخص کنید و دستور یک غذای خاص را برای همه اعضای تیم بفرستید تا برای ناهار آماده کنند. بهتر است از غذاهایی که مطابق ذائقه بیشر افراد هستند استفاده کنید. پس از آماده شدن غذا سر یک ساعت مقابل دوربین بنشینید و همان طور که غذای خود را می‌خورید با یکدیگر صحبت کنید.


6- موفقیت‌هایتان را اعلام کنید

یکی از معضلات دورکاری به ویژه برای خانم‌ها این است که دستاوردها و نتایج مثبتی که در روند انجام پروژه به آن دست پیدا می‌کنند به خوبی زمانی که در محل کار هستند، به چشم نمی‌آید. تحقیقات پیرامون این موضوع نشان داده است که معمولا در دورکاری، شکست‌ها به مدت طولانی‌تری در یاد می‌مانند و موفقیت‌هایی که حاصل می‌شود به سرعت از یاد می‌روند. پس برای این‌که با این مشکل مواجه نشوید بهتر است به صورت دو به دو با همکارانتان تیم تشکیل دهید و موفقیت‌های همدیگر را از طریق پیام‌رسان‌هایی که همه اعضای گروه در آن عضو هستند، به اشتراک بگذارید.


۷- فرزند یا حیوان خانگی خود را جلوی دوربین بیاورید

دورکاری در زمان کرونا می‌تواند بسیاری از حد و مرزها را در روابط میان همکاران جابجا کند. خیلی از افراد انقدر خوش شانس نیستند که در خانه یک دفتر کار جدا برای خود داشته باشند و مجبورند از اتاق نشیمن، میزناهارخوری آشپزخانه و یا اتاق خواب استفاده کنند. هنگام برقراری تماس تصویری، در واقع همکاران خود را به محل زندگیتان دعوت می‌کنید. این فرصت خوبی است که با رعایت حد و مرزها به شکل جدیدی از روابط دوستانه با همکارانتان برسید.  ثبت آگهی

از آوردن کودک یا حیوان خانگی خود به پشت لپ‌تاپ خجالت نکشید. به این فکر کنید که ایجاد یک محیط دوستانه می‌تواند در بالا بردن روحیه همکاران در دوران قرنطینه کمک کند.


۸- به بهبود کیفیت جلسات بیاندیشید

محدود شدن جلسه‌های کاری به تماس‌های تصویری می‌تواند تا حد زیادی از کیفیت جلسات و ایده‌هایی که باید برای پیشبرد پروژه‌ها مطرح شوند بکاهد. با به کارگیری روش‌های خلاقانه، همکارانتان را تشویق کنید که ایده‌های خود را در قالب طرح‌ها و نظرهای جدید و متفاوت مطرح کنند.

 پیشنهاد ما به شما استفاده از روش شش کلاه تفکر است. با این روش روحیه تیمی بالا می‌رود و باعث ایجاد انگیزه افراد برای شرکت در فعالیت‌های گروهی در زمان کار کردن در قرنطینه می‌شود.


۹- کارهای اتفاقی را به اشتراک بگذارید

دورکاری در زمان کرونا می‌تواند احساسات منفی مختلفی را به ما تحمیل کند. برای بالا بردن روحیه و انگیزه خود و همکارانتان از روش‌های خلاقانه بهره بگیرید. مثلا اگر با همکارانتان تماس تصویری دارید و می‌خواهید یک فنجان قهوه بخورید، آن‌ها را با خود به آشپزخانه ببرید یا در شادی‌ها و اتفاقات کوچ روزمره شریکشان کنید. از قرنطینه و دورکاری به عنوان یک شانس برای بهتر کردن روابط خود با همکارانتان بهره ببرید.

دوست داریم نظر شما رو هم در رابطه با این مقاله بدونیم :)

آخرین آگهی های شغلی

کارگر خدمات فراورده های گوشتی آندره
کارگر خط تولید فراورده های گوشتی آندره
کارگر ساده انتشارات جنگل
کارگر خط تولید بهسازان سیمین
کارشناس مکانیک بهسازان سیمین
پایه حقوق وزارت کار در سال 1403
23 اسفند 1402

پایه حقوق وزارت کار در سال 1403

در این متن، به بررسی حقوق و دستمزد پایه در سال 1403، و مقایسه آن با پایه حقوق سال 1402 خواهیم پرداخت.


مطالعه بیش‌تر
ثبت بیمه بیکاری در سامانه روابط کار و مدارک لازم
24 آبان 1402

ثبت بیمه بیکاری در سامانه روابط کار و مدارک لازم

بیمه بیکاری، یک نظام حمایتی است که توسط سازمان تامین اجتماعی ارائه می‌شود تا افرادی که به دلایلی از شغل خود اخراج شده‌اند یا بیکار شده‌اند، تأمین مالی شوند. هدف از این نوع بیمه ایجاد امنیت مالی برای افراد بیکار است.


مطالعه بیش‌تر
آزادسازی مدرک تحصیلی از طریق کاریابی
21 آبان 1402

آزادسازی مدرک تحصیلی از طریق کاریابی

آزادسازی مدرک تحصیلی توسط کاریابی فرآیندی است که در آن دانش‌آموختگانی که از دانشگاه‌های دولتی تحصیل رایگان دریافت کرده‌اند، می‌توانند اصل مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه محل تحصیل‌شان دریافت کنند.


مطالعه بیش‌تر
انتخاب و طراحی مسیر شغلی مناسب
27 بهمن 1401

انتخاب و طراحی مسیر شغلی مناسب

یافتن یک مسیر شغلی مناسب و طراحی کردن آینده حرفه‌ای خود از مهمترین تصمیماتی است که برای یک فرد در زندگی اتفاق می‌افتد. انتخاب شغل مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا به زندگی شغلی و شخصی موفق‌تری برسید.


مطالعه بیش‌تر
چگونه از رزومه ساز برای ساخت یک رزومه درخشان استفاده کنیم
29 تیر 1401

چگونه از رزومه ساز برای ساخت یک رزومه درخشان استفاده کنیم

رزومه ساز یک ابزار ضروری برای اقدام در بدست آوردن شغل مورد نظر است. ساخت این رزومه هر قدر باکیفیت و حرفه‌ای انجام شود و شامل موارد قابل توجه‌ای از تجارب باشد، احتمال موفقیت متقاضی شغل را برای استخدام بالا می‌برد.


مطالعه بیش‌تر
نکاتی مهم برای نوشتن یک رزومه ایده آل
21 تیر 1401

نکاتی مهم برای نوشتن یک رزومه ایده آل

کارفرماها در استخدام نیروی ماهر به دنبال سه اصل هستند؛ کارجو چه شغل‌هایی داشته است؟ چه تجربیاتی داشته است؟ و چرا این شغل‌ها را برای خود انتخاب کرده است؟ بسیاری از رزومه‌ها بی‌معنی و غیرقابل درک هستند، شما باید تلاش کنید تا یک رزومه ایده آل تنظیم کنید. برای نوشتن یک رزومه حرفه‌ای به شما توصیه می‌کنیم تا مراحل زیر را دنبال کنید.


مطالعه بیش‌تر
6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت دوم)
23 تیر 1400

6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت دوم)

در این مقاله فکروکار قصد داریم تغییرات گسترده‌ای را که پس از گسترش ویروس کرونا در سال 2019 در دنیای کار اتفاق افتاد بررسی کنیم. شیوع این ویروس همه ابعاد بازار کار و همه صنایع و مشاغل را دستخوش تغییر کرد؛ از شیو‌ه‌های کاریابی و استخدام گرفته تا سبک‌های اشتغال و رونق و کسادی صنایع مختلف. با این وجود، باید بتوانیم پا به پای این تغییرات پیش برویم تا از بازار کار جهانی عقب نمانیم.


مطالعه بیش‌تر
6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت اول)
23 تیر 1400

6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت اول)

در این مقاله فکروکار قصد داریم تغییرات گسترده‌ای را که پس از گسترش ویروس کرونا در سال 2019 در دنیای کار اتفاق افتاد بررسی کنیم. شیوع این ویروس همه ابعاد بازار کار و همه صنایع و مشاغل را دستخوش تغییر کرد؛ از شیو‌ه‌های کاریابی و استخدام گرفته تا سبک‌های اشتغال و رونق و کسادی صنایع مختلف. با این وجود، باید بتوانیم پا به پای این تغییرات پیش برویم تا از بازار کار جهانی عقب نمانیم.


مطالعه بیش‌تر