هفت راه‌کار برای کار در خانه با وجود کودکان در دوران شیوع ویروس کرونا

هفت راه‌کار برای کار در خانه با وجود کودکان در دوران شیوع ویروس کرونا

با شیوع ویروس کرونا و تبدیل شدن آن به اپیدمی‌ سازمان بهداشت جهانی وضعیت اضطراری اعلام کرده است. با گسترش این ویروس همه چیز به سرعت در حال تغییر است و اکثر افراد شاهد به هم خوردن روال متداول زندگی خود هستند. در این دوران اکثر افراد با انجام کار در خانه به دورکاری می‌پردازند.

با گسترش ویروس کرونا کار در قرنطینه با تعطیلی مدارس و مهد کودک‌ها هم زمان شده است. از طرفی سیاست‌های پیشگیرانه از گسترش این بیماری مانند « محدودیت‌های مسافت اجتماعی» بدان معنی است که کل خانواده‌ها به طور اتفاقی زمان بسیار بیشتری را در خانه و در کنار یکدیگر می‌گذرانند. آگهی های شغلی

دورکاری در حضور کودکان بدان معناست که بسیاری از والدین شاغل با وضعیت بی‌سابقه‌ای روبه‌رو هستند: کار در قرنطینه در کنار حضور بچه‌ها و بدون دسترسی به مراکز تفریحی و سرگرمی‌ به معضلی برای برخی از خانواده‌ها تبدیل شده است. حتی در ایام دورکاری امکان کمک گرفتن از مادربزرگ‌ها برای نگهداری کودکان نیز وجود ندارد. 

هر چند شرایط کار در خانه اید‌ه‌آل نخواهد بود، اما چند استراتژی وجود دارد که با رعایت کردن آن‌ها می‌توانید دورکاری را برای خود لذت بخش‌تر و آسان‌تر کنید. در این مقاله نکاتی از زندگی واقعی افرادی که در مناطق دور افتاده تجربه دورکاری و نگهداری از کودکان را به صورت هم زمان داشته‌اند بیان شده است. امیدواریم که توجه به این نکات به شما برای افزایش بازدهی کار در قرنطینه کمک کند. 

با برنامه‌ریزی عملکرد خود را بهبود ببخشید

اگر در خانه فرد بزرگسال دیگری نیز حضور دارد، یک برنامه تقسیم کار تنظیم کنید. با ما همراه باشید تا از تجارب ملانیا مککی، مدیر برنامه‌ریزی دبیرستان کپلان در زمان وقوع گرداب قطبی ویسکانسین کمک بگیریم.

ملانیا مککی بیان می‌کند که به دلیل وقوع گرداب او و همسرش مجبور به دورکاری بوده‎‌اند. در این ایام آن‌ها سه کودک داشتند. کار‌های هر کودک اعم از غذا دادن، سرگرم کردن و رسیدگی به تکالیف بین والدین تقسیم شده بود و هر یک از والدین در یک اتاق جداگانه به امور شغلی و فرزندان رسیدگی می‌کردند. 

از طرف دیگر به دلیل حضور کودکان در خانه ممکن است کار در قرنطینه در ساعات عادی امکان‌پذیر نباشد. به همین دلیل بهتر است زمان کار در خانه را به نحوی تنظیم کنید که بازدهی بیشتری داشته باشید. برای مثال، قبل از بیدار شدن بچه‌ها از خواب به دورکاری بپردازید یا از همسر خود بخواهید که کودکان را نگه دارد تا شما به کار در قرنطینه مشغول شوید. 

برنامه‌ریزی مربوط با کار در قرنطینه را با رئیس خود هماهنگ کنید

از آن جایی که بچه‌ها در خانه حضور دارند برنامه دورکاری خود را با رئیس‌تان هماهنگ کنید. به یاد داشته باشید که این وضعیت فقط برای شما نیست، بلکه در سطح جامعه است. با رئیس خود به صورت واضح در مورد شرایط کار در قرنطینه صحبت کنید و برنامه دورکاری خود را با او در میان بگذارید. 

برای مثال، می‌توانید بگویید که به دلیل شیوع ویروس کرونا و با تعطیلی مدارس سه فرزند در خانه هستند که مسئولیت رسیدگی به آن‌ها را بر عهده دارید. به همین منظور جهت کار در قرنطینه برنامه‌ای تنظیم کرده‌اید که میخواهید با رئیستان در میان بگذارید. طبق این برنامه شما در ساعت‌های تعیین شده در دسترس خواهید بود. 

سعی کنید یادآوری کنید که به اهداف شرکت و وظیفه خود متعهد هستید و در ایام دورکاری در تلاش هستید تا کار‌های خود را به درستی انجام دهید. از طرفی بیان کنید که در صورت لزوم می‌توانید برنامه خود را با رئیستان هماهنگ کنید و بابت همکاری رئیستان از او متشکر هستید. 

اگر نیاز‌هایتان را به صورت شفاف بیان کنید رئیس و همکارانتان سعی خواهند کرد که برنامه‌ای در تعادل با شما تنظیم کنند. این کار میزان استرس شما را کاهش می‌دهد و به رئیستان یادآوری می‌کند که وظایف خود را در ایام قرنطینه فراموش نکرده‌اید. 

خود را به انجام برنامه متعهد کنید

پیروی از برنامه به افراد کمک می‌کند که کار‌های خود را به خوبی دنبال کنند و از میزان اضطراب آن‌ها کم خواهد کرد. با در نظر گرفتن فعالیت‌های کار در قرنطینه و امور مربوط به کودکانتان برای خود و کودکانتان برنامه‌ای بنوسید. کار‌هایتان را اولویت بندی کنید و به هر یک از آن‌ها وقت مناسبی اختصاص دهید. 

محیط دورکاری را برای خود مناسب‌تر کنید

اگر شخص دیگری در نگهداری کودکان به شما کمک می‌کند در زمان کار در قرنطینه سعی کنید تا خود را از کودکانتان دور کنید. از فردی که به شما کمک می‌کند بخواهید کودکان را در اتاقی دیگر نگه دارد تا شما به دورکاری بپردازید. توجه شود که این کار تمرکز شما را بیشتر خواهد کرد.

اگر فضای خانه به شما این اجازه را نمی‌دهد سعی کنید در مکان‌های مشخصی به دورکاری بپردازید و به کودکان آموزش دهید که به این مکان‌ها نزدیک نشوند. از هدفون‌های عایق صدا جهت افزایش تمرکز می‌توانید کمک بگیرید.  ثبت آگهی

اگر فردی نباشد که به شما در نگهداری کودکان کمک کند، می‌توانید از نوار‌ها یا نشانه‌های تصویری کمک بگیرید. به کودکان آموزش دهید که به منطقه نوارکشی شده نزدیک نشوند و یا در جا‌هایی که علامت سکوت وجود دارد ساکت بمانند. اگر کودکان بزرگسالی در خانه حضور دارند برنامه کاری خود را با آن‌ها تنظیم کنید. 

اجازه دهید بچه‌ها برخی از گزینه‌ها را انتخاب کنند

به کودکان خود اجازه دهید تا میان وعده‌های خود را از بین خوراکی‌های متنوع انتخاب کنند. این کار علاوه بر تقویت استقلال آن‌ها، از تلف کردن وقت شما جهت انتخاب میان وعده‌ها جلوگیری خواهد کرد. 

فهرستی از فعالیت‌ها تهیه کنید و به کودکانتان اجازه دهید تا از بین گزینه‌ها یکی را انتخاب کنند. برای مثال، این فهرست می‌تواند شامل رنگ‌آمیزی، رقص، کار دستی و تمیز کاری باشد. بچه‌ها یکی از این فعالیت‌ها را انتخاب می‌کنند و با علاقه به انجام آن می‌پردازند. 

اجازه دهید تا کودکانتان نوع خوراکی و سرگرمی‌‌شان را انتخاب کند. این کار باعث می‌شود که وقت خود را با فعالیت مورد علاقه‌شان پر کنند. از طرفی از اتلاف وقت شما جهت انتخاب خوراکی و فعالیت سرگرم کننده جلوگیری می‌کند. این رفتار باعث می‌شود که قدرت تصمیم گیری کودکانتان نیز تقویت شود. 

با همکاران خود ارتباط برقرار کنید

کودکان شما به شما اجازه نمی‌دهند که از برنامه ریزی کار در قرنطینه به صورت کامل پیروی کنید. حتی با وجود برنامه ریزی ممکن است که کودکتان در کنفرانس ویدئویی یا تماس تلفنی شما با همکارانتان اختلالی ایجاد کند. 

اگر از قبل در مورد این مسائل با همکاران خود هماهنگ شوید آن‌ها آمادگی بیشتری در این خصوص خواهد داشت و از میزان ناراحتی و حواس پرتی آن‌ها کاسته خواهد شد. 

در مورد برنامه کار در منزل خود با همکارانتان صحبت کنید. برای مثال می‌توانید بیان کنید که با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس مسئول نگهداری دو فرزندم هستید. به همین خاطر مجبورید که در ساعت‌های غیر معمول به دورکاری بپردازید. به آن‌ها بگویید که این احتمال وجود دارد که فرزندتان را در حین جلسات و مکالمات تلفنی ببینند. از آن‌ها به خاطر صبوریشان تشکر کنید.

برنامه خود را با کودکان و سایر بزرگسالان خانه هماهنگ کنید

توجه کنید زمانی که به برنامه ریزی برای کار در قرنطینه می‌پردازید این نکته را در نظر بگیرید که کودکانتان بیشتر در چه ساعت‌هایی به حضور شما نیاز دارند. از سایر افرادی که در نگهداری کودکان به شما کمک می‌کنند بخواهید که زمان مورد نیاز جهت دورکاری و سایر امور خود را با شما به اشتراک بگذارند. 

لازم است که شما با توجه به وقت آزاد سایر افراد و نیز ساعت‌هایی که معمولا کودکانتان بیدار هستند، برنامه‌ای جهت کار در قرنطینه تنظیم کنید تا با رعایت این برنامه تمامی‌ افراد بتوانند به کار در خانه و امور مربوط به کودکان بپردازند. تنظیم برنامه‌ای که نیازهای همه اعضای خانواده را در نظر گرفته باشد به شما کمک می‌کند که در ایام شیوع کرونا در کنار کودکانتان دورکاری مفیدی داشته باشید. 

منبع

1 نظر ثبت شده است

زهرا اسدی | 15 خرداد 1399
کرونا تموم شو
کاش زودتر کرونا تموم شه و بتونیم پیش هم کار کنیم

دوست داریم نظر شما رو هم در رابطه با این مقاله بدونیم :)

آخرین آگهی های شغلی

بازاریاب تلفنی پلاک پارت
بازاریاب حضوری پلاک پارت
انباردار پلاک پارت
کارگر فنی انبار پلاک پارت
کارگر خط تولید شرکت پرشین صنعت بهاستان
کارگر خدمات فراورده های گوشتی آندره
کارگر خط تولید فراورده های گوشتی آندره
پایه حقوق وزارت کار در سال 1403 (ویرایش 29  اسفند 1402)
23 اسفند 1402

پایه حقوق وزارت کار در سال 1403 (ویرایش 29 اسفند 1402)

در این متن، به بررسی حقوق و دستمزد پایه در سال 1403، و مقایسه آن با پایه حقوق سال 1402 خواهیم پرداخت.


مطالعه بیش‌تر
ثبت بیمه بیکاری در سامانه روابط کار و مدارک لازم
24 آبان 1402

ثبت بیمه بیکاری در سامانه روابط کار و مدارک لازم

بیمه بیکاری، یک نظام حمایتی است که توسط سازمان تامین اجتماعی ارائه می‌شود تا افرادی که به دلایلی از شغل خود اخراج شده‌اند یا بیکار شده‌اند، تأمین مالی شوند. هدف از این نوع بیمه ایجاد امنیت مالی برای افراد بیکار است.


مطالعه بیش‌تر
آزادسازی مدرک تحصیلی از طریق کاریابی
21 آبان 1402

آزادسازی مدرک تحصیلی از طریق کاریابی

آزادسازی مدرک تحصیلی توسط کاریابی فرآیندی است که در آن دانش‌آموختگانی که از دانشگاه‌های دولتی تحصیل رایگان دریافت کرده‌اند، می‌توانند اصل مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه محل تحصیل‌شان دریافت کنند.


مطالعه بیش‌تر
انتخاب و طراحی مسیر شغلی مناسب
27 بهمن 1401

انتخاب و طراحی مسیر شغلی مناسب

یافتن یک مسیر شغلی مناسب و طراحی کردن آینده حرفه‌ای خود از مهمترین تصمیماتی است که برای یک فرد در زندگی اتفاق می‌افتد. انتخاب شغل مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا به زندگی شغلی و شخصی موفق‌تری برسید.


مطالعه بیش‌تر
چگونه از رزومه ساز برای ساخت یک رزومه درخشان استفاده کنیم
29 تیر 1401

چگونه از رزومه ساز برای ساخت یک رزومه درخشان استفاده کنیم

رزومه ساز یک ابزار ضروری برای اقدام در بدست آوردن شغل مورد نظر است. ساخت این رزومه هر قدر باکیفیت و حرفه‌ای انجام شود و شامل موارد قابل توجه‌ای از تجارب باشد، احتمال موفقیت متقاضی شغل را برای استخدام بالا می‌برد.


مطالعه بیش‌تر
نکاتی مهم برای نوشتن یک رزومه ایده آل
21 تیر 1401

نکاتی مهم برای نوشتن یک رزومه ایده آل

کارفرماها در استخدام نیروی ماهر به دنبال سه اصل هستند؛ کارجو چه شغل‌هایی داشته است؟ چه تجربیاتی داشته است؟ و چرا این شغل‌ها را برای خود انتخاب کرده است؟ بسیاری از رزومه‌ها بی‌معنی و غیرقابل درک هستند، شما باید تلاش کنید تا یک رزومه ایده آل تنظیم کنید. برای نوشتن یک رزومه حرفه‌ای به شما توصیه می‌کنیم تا مراحل زیر را دنبال کنید.


مطالعه بیش‌تر
6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت دوم)
23 تیر 1400

6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت دوم)

در این مقاله فکروکار قصد داریم تغییرات گسترده‌ای را که پس از گسترش ویروس کرونا در سال 2019 در دنیای کار اتفاق افتاد بررسی کنیم. شیوع این ویروس همه ابعاد بازار کار و همه صنایع و مشاغل را دستخوش تغییر کرد؛ از شیو‌ه‌های کاریابی و استخدام گرفته تا سبک‌های اشتغال و رونق و کسادی صنایع مختلف. با این وجود، باید بتوانیم پا به پای این تغییرات پیش برویم تا از بازار کار جهانی عقب نمانیم.


مطالعه بیش‌تر
6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت اول)
23 تیر 1400

6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت اول)

در این مقاله فکروکار قصد داریم تغییرات گسترده‌ای را که پس از گسترش ویروس کرونا در سال 2019 در دنیای کار اتفاق افتاد بررسی کنیم. شیوع این ویروس همه ابعاد بازار کار و همه صنایع و مشاغل را دستخوش تغییر کرد؛ از شیو‌ه‌های کاریابی و استخدام گرفته تا سبک‌های اشتغال و رونق و کسادی صنایع مختلف. با این وجود، باید بتوانیم پا به پای این تغییرات پیش برویم تا از بازار کار جهانی عقب نمانیم.


مطالعه بیش‌تر