چطور برای پیشرفت شغلی‌ در یک شرکت کوچک برنامه ریزی کنید

چطور برای پیشرفت شغلی‌ در یک شرکت کوچک برنامه ریزی کنید

وقتی در یک شرکت کوچک شروع به کار می‌کنید، به نظر می‌رسد که فرصت بسیار خوبی برای قوی‌تر کردن رزومه‌تان به دست آورده‌اید. انگار در چنین شرکت‌هایی، به عنوان عضوی از یک تیم همه‌فن‌حریف،  محدودیتی برای انجام دادن کارهای مختلف وجود ندارد؛ هرچه باشد یک شرکت در حال رشد، پر از فرصت‌های مختلف است، مگر نه؟

اما نکته‌ای که در مورد شرکت‌های کوچک وجود دارد این است که آن‌ها کوچک هستند، بنابراین وقتی که بخواهید در حرفه‌تان پیشرفت کنید، عملا متوجه می‌شوید که فرصت چندانی برای رشد وجود ندارد. انگار مثل پرنده‌ای که تازه شروع به پرواز کرده است بال‌هایتان را باز کرده باشید و درست زمانی که می‌خواهید اوج بگیرید، به پنجره‌ای شیشه‌ای برخورد کنید!

در چنین شرایطی چه باید کرد؟

در این موقعیت دو گزینه پیش‌رو دارید: جایی که هستید بمانید و راه خودتان را باز کنید، یا موقعیت شغلی دیگری پیدا کنید که با اهداف شما همخوانی بیشتری داشته باشد. آگهی های شغلی

دلایل زیادی وجود دارد که بخواهید در شغلی که در آن شرکت کوچک دارید بمانید، شاید قویا به ماموریت آن شرکت اعتقاد دارید یا از فرهنگ سازمانی آن خوشتان می‌آید، یا شاید با رشد شرکت فرصتی برای برعهده گرفتن نقش رهبری می‌بینید.

دلیل ماندنتان هرچه که هست، باید کفش آهنی به پا کنید. در ادامه، پیشنهاداتی آمده است که با کمک آن‌ها می توانید مسیر شغلی‌تان را در یک شرکت کوچک بهبود ببخشید:

1.فقط ایده‌های مبتکرانه ندهید، بلکه واقعا ابتکار عمل به خرج دهید

در سازمان‌های کوچک همیشه مسیر شغلی ساختاریافته‌ای برای کارکنان وجود ندارد، بنابراین شما نه تنها مسئول دست پیدا کردن به اهداف عملکردیتان هستید، بلکه باید به کمک سرپرست‌تان این اهداف را هم تعریف کنید. از این فرصت استفاده کنید و برای تعریف نقش شغلی‌تان پیش‌قدم شوید. منتظر نباشید تا مدیرتان مسئولیت‌های اضافه‌ای برایتان در نظر بگیرد. به جای آن، دنبال موقعیت‌هایی در سازمان بگردید که باید بهبود پیدا کنند و برایشان راهکار ایجاد کنید. این فرایند فرصت‌هایی را مشخص خواهند کرد که از وظایف شغلی فعلی شما فراتر هستند و برخی از آن‌ها شاید کاملا مطابق با مهارت‌های شما باشند.

برای مثال، کارمندی برای انجام امور اداری کارکنان استخدام می‌شود. بعد از گذشت مدتی، او متوجه می‌شود که مدیر اجرایی آن شرکت علاوه بر وظایف خود، همه کارهای مرتبط به منابع انسانی را هم برعهده گرفته است. کارمند تازه استخدام شده با مدیر اجرایی گفتگو می‌کند تا بتواند برخی از مسئولیت‌های او را برعهده بگیرد. این گفتگو منجر به این می‌شود که کارمند نقش شغلی جدیدی به عنوان «هدایتگر برنامه‌های منابع انسانی» را با نظارت محدود مدیر اجرایی برعهده بگیرد.

2.کاری کنید که کارفرما بتواند دستاوردهایتان را ببیند

هنگامی که زمینه‌های بالقوه رشد یا پروژه‌هایی را که می‌توانید انجام دهید شناسایی کردید، یک برنامه شغلی با اهداف قابل اندازه‌گیری ایجاد کنید و به طور منظم با سرپرست خود گفتگو کنید و همان طور که نقش شغلی‌تان رشد می کند، مدام این برنامه را بازنگری کنید. وقتی می‌خواهید وارد قلمرو جدیدی شوید، مستند کردن معیارهایی که موفقیت‌تان با آن‌ها اندازه‌گیری می‌شود به نفع شما و مدیرتان است.

اما دستیابی به اهداف فقط نصف کار است. یادتان باشد که مدیران شما در شرکت نمی‌توانند به چیزی که نمی‌بینند پاداش بدهند و به یادآورهای بصری و عینی نیاز دارند. اگر می‌خواهید طبق برنامه رشد کنید، باید با دادن اطلاعات صحیح به کارفرمایتان در زمان مناسب، تلاش‌هایتان را تقویت کنید. می‌توانید کارهای جدیدی که انجام می‌دهید و تاثیر مالی آن‌ها بر شرکت را ثبت کنید (به یاد داشته باشید که مدیران همیشه می‌خواهند نتایج را ببینند، و دستاوردهایی که به درآمد یا صرفه‌جویی مالی ربطی نداشته باشند، به ندرت ممکن است مورد توجه قرار بگیرند). می‌توانید این نتایج را در جلسات ماهانه‌ای با مدیرتان در میان بگذارید تا او بتواند اطلاعات لازم برای تصمیم‌گیری در مورد عملکرد و فرصت‌های رشد شما را با بقیه مدیران در میان بگذارد. چنین تلاش مضاعفی برای ارتباط برقرار کردن می‌تواند در مدت زمان نسبت کوتاهی، حقوق و میزان نفوذ شما را به نحو شگفت‌انگیزی افزایش بدهد.

به طور خلاصه، هدف تعیین کنید، در مورد دستاوردهایتان صحبت کنید، و به شکل عینی نشان بدهید که این دستاوردها چطور تبدیل به پول شده‌اند. مدیران چنین زبانی را به خوبی متوجه می‌شوند.

3.برای خودتان یک منتور پیدا کنید

زمانی که می‌خواهید به مقصدی برسید، هیچ راهنمایی بهتر از کسی نیست که قبلا خودش به آن نقطه رسیده است. اگر شرکتی که در آن کار می‌کنید یک برنامه رسمی برای منتورینگ در نظر گرفته است، فعالانه در آن مشارکت کنید؛ اگر نه، دور و برتان به دنبال کسی بگردید که قبلا به اهداف مورد نظر شما و رشدی که به دنبالش هستید، دست پیدا کرده باشد. یک منتور می‌تواند چیزهایی را ببیند که شما نمی‌توانید؛ از جمله فرصتی برای رشد، مانعی در سازمان، یا انتظارات اغلب ناگفته مدیران.

تصور کنید کارمندی از منتور خود، که یکی از بنیانگذاران شرکت است بپرسد که چه زمانی شایستگی این را خواهد داشت تا یک نقش مدیریتی به دست بیاورد؟ منتور به او خواهد گفت که اگر می‌خواهد به یک موقعیت مدیریتی ارتقا پیدا کند، باید وظایف یک مدیر را انجام دهد. به عبارت دیگر، مدیران آن شرکت انتظار دارند کارمندشان دانش، مهارت، توانایی و اشتیاق به کار را قبل از آن که از او خواسته شود از خود نشان دهد، دانستن چنین اطلاعاتی بسیار ارزشمند و راهگشاست.

4.واقع‌بین باشید

ممکن است وقتی که مسیر شغلی‌تان به سرعتی که انتظار دارید پیش نمی‌رود ناامید شوید. حقیقت این است که مهم نیست چقدر تلاش می‌کنید یا چقدر دستاورد دارید، ممکن است شرکتی که در آن مشغول هستید به اندازه کافی بزرگ یا سودده نباشد که بتواند به شما ترفیع بدهد.

اگر این مسئله در مورد شما صدق می‌کند، سعی کنید زیاد روی ترفیع رسمی تمرکز نکنید. رشد شغلی بیشتر از تغییر عنوان یا داشتن یک دفتر بزرگ‌تر است. این رشد می‌تواند شامل حقوق، مسئولیت و نفوذ بیشتر باشد. مثلا می‌توانید برای دریافت پاداش سالانه واجد شرایط باشید، یا افزایش حقوق‌تان می‌تواند فکر خوبی باشد. یا حتی ممکن است متوجه شوید بیشتر از قبل شما را برای گفتگو در مورد استراتژی‌ها و فرایندهای شرکت دعوت می‌کنند. در یک شرکت کوچک، داشتن نفوذ بیشتر بر یک محصول یا خدمت بیشتر می‌تواند برای حرفه‌تان در بلند مدت مفید باشد تا تغییر عنوان.

اگر هیچ کدام از این‌ها موثر نبود

در نهایت، ممکن است متوجه شوید که اهداف شخصی شما و فرصت‌های موجود در شرکت در یک راستا نیستند. در چنین شرایطی، شاید بهتر باشد که به تغییر شغل فکر کنید. اما چه تصمیم بگیرد که در موقعیت فعلی بمانید یا دنبال شغل دیگری بگردید، تلاش برای ارزشمندتر شدن و همکاری موثرتر در یک گروه، راه به جای دوری نمی‌برد.

به هر حال، این روش‌ها را امتحان کنید. ممکن است این کارها شما را به موقعیتی که می‌خواهید نرساند اما قطعا اوضاع را بهتر می‌کند!

البته، فراموش نکنید که برای انجام دادن هر کدام از این پیشنهادات و برطرف کردن چالش‌ها و موانع احتمالی، می‌توانید از راهنمایی‌های یک مشاور شغلی استفاده کنید.

آیا شما تجربه‌ای از پیشرفت کردن در یک شرکت کوچک دارید؟ تجربه‌تان را با ما و دوستانتان در فکروکار در میان بگذارید.


منبع:

https://www.themuse.com/advice/nowhere-to-go-advancing-your-career-at-a-small-company


دوست داریم نظر شما رو هم در رابطه با این مقاله بدونیم :)

آخرین آگهی های شغلی

کارگر خدمات فراورده های گوشتی آندره
کارگر خط تولید فراورده های گوشتی آندره
کارگر ساده انتشارات جنگل
کارگر خط تولید بهسازان سیمین
کارشناس مکانیک بهسازان سیمین
پایه حقوق وزارت کار در سال 1403
23 اسفند 1402

پایه حقوق وزارت کار در سال 1403

در این متن، به بررسی حقوق و دستمزد پایه در سال 1403، و مقایسه آن با پایه حقوق سال 1402 خواهیم پرداخت.


مطالعه بیش‌تر
ثبت بیمه بیکاری در سامانه روابط کار و مدارک لازم
24 آبان 1402

ثبت بیمه بیکاری در سامانه روابط کار و مدارک لازم

بیمه بیکاری، یک نظام حمایتی است که توسط سازمان تامین اجتماعی ارائه می‌شود تا افرادی که به دلایلی از شغل خود اخراج شده‌اند یا بیکار شده‌اند، تأمین مالی شوند. هدف از این نوع بیمه ایجاد امنیت مالی برای افراد بیکار است.


مطالعه بیش‌تر
آزادسازی مدرک تحصیلی از طریق کاریابی
21 آبان 1402

آزادسازی مدرک تحصیلی از طریق کاریابی

آزادسازی مدرک تحصیلی توسط کاریابی فرآیندی است که در آن دانش‌آموختگانی که از دانشگاه‌های دولتی تحصیل رایگان دریافت کرده‌اند، می‌توانند اصل مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه محل تحصیل‌شان دریافت کنند.


مطالعه بیش‌تر
انتخاب و طراحی مسیر شغلی مناسب
27 بهمن 1401

انتخاب و طراحی مسیر شغلی مناسب

یافتن یک مسیر شغلی مناسب و طراحی کردن آینده حرفه‌ای خود از مهمترین تصمیماتی است که برای یک فرد در زندگی اتفاق می‌افتد. انتخاب شغل مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا به زندگی شغلی و شخصی موفق‌تری برسید.


مطالعه بیش‌تر
چگونه از رزومه ساز برای ساخت یک رزومه درخشان استفاده کنیم
29 تیر 1401

چگونه از رزومه ساز برای ساخت یک رزومه درخشان استفاده کنیم

رزومه ساز یک ابزار ضروری برای اقدام در بدست آوردن شغل مورد نظر است. ساخت این رزومه هر قدر باکیفیت و حرفه‌ای انجام شود و شامل موارد قابل توجه‌ای از تجارب باشد، احتمال موفقیت متقاضی شغل را برای استخدام بالا می‌برد.


مطالعه بیش‌تر
نکاتی مهم برای نوشتن یک رزومه ایده آل
21 تیر 1401

نکاتی مهم برای نوشتن یک رزومه ایده آل

کارفرماها در استخدام نیروی ماهر به دنبال سه اصل هستند؛ کارجو چه شغل‌هایی داشته است؟ چه تجربیاتی داشته است؟ و چرا این شغل‌ها را برای خود انتخاب کرده است؟ بسیاری از رزومه‌ها بی‌معنی و غیرقابل درک هستند، شما باید تلاش کنید تا یک رزومه ایده آل تنظیم کنید. برای نوشتن یک رزومه حرفه‌ای به شما توصیه می‌کنیم تا مراحل زیر را دنبال کنید.


مطالعه بیش‌تر
6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت دوم)
23 تیر 1400

6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت دوم)

در این مقاله فکروکار قصد داریم تغییرات گسترده‌ای را که پس از گسترش ویروس کرونا در سال 2019 در دنیای کار اتفاق افتاد بررسی کنیم. شیوع این ویروس همه ابعاد بازار کار و همه صنایع و مشاغل را دستخوش تغییر کرد؛ از شیو‌ه‌های کاریابی و استخدام گرفته تا سبک‌های اشتغال و رونق و کسادی صنایع مختلف. با این وجود، باید بتوانیم پا به پای این تغییرات پیش برویم تا از بازار کار جهانی عقب نمانیم.


مطالعه بیش‌تر
6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت اول)
23 تیر 1400

6 راهکار برای سازگاری با تغییرات کاریابی در دنیا (قسمت اول)

در این مقاله فکروکار قصد داریم تغییرات گسترده‌ای را که پس از گسترش ویروس کرونا در سال 2019 در دنیای کار اتفاق افتاد بررسی کنیم. شیوع این ویروس همه ابعاد بازار کار و همه صنایع و مشاغل را دستخوش تغییر کرد؛ از شیو‌ه‌های کاریابی و استخدام گرفته تا سبک‌های اشتغال و رونق و کسادی صنایع مختلف. با این وجود، باید بتوانیم پا به پای این تغییرات پیش برویم تا از بازار کار جهانی عقب نمانیم.


مطالعه بیش‌تر